Učitelj, Feb 01, 1940, page 48
2) Бројне целине за другу половину прве десетице
Ко може да погоди, шта нам треба сада радити Да се сећамо, имамо ли чега на себи по 6, 7, 8, 9 и 10 — довикнуће неко. Ето, Драги се сетио. Хајде сада истражујте, чега имамо на себи по 62 Немамо ничега. А по 72 Немамо ни по 7. Сећајте се сада, имамо ли чега по 82 Немамо ни по 8. А имамо ли по 97 Немамо ни по 9. А по 102 Немамо ни по 10. — Ова дечја тврђења ваља примити иако за анатоме постоје 7 костију у ножјуа ду ручју као и 8 секутића у обема вилицама. Али кад су се прећутали очњаци за број 4, онда не треба спомињати ни секутиће. За друге природњаке можда постоји штогод и за који други број. Но то је за децу у овом случају још неприступачније. Зато сада ваља прећи на изналажање бројних целина за ове бројеве на тварима ван нас. А то су ове:
а) Стране у учионици за број шест.
Рекосте да на себи немамо ничега по 6. А шта мислите, да ли имамо нечега по 6 на нашој учионици» Нема ни на њој ничега по 6 — вичу скоро сви. Кажете да нема, али да покушамо можда ћемо наћи нешто.
Са колико је страна ограђена, омеђена или ограничена наша учионицар Са четири довикују многи. А нашта мислите кад кажете са 4 стране На 4 зида. То је онда тако, али зар нема још нечега овако равнога и великога што омеђује нашу учионицу исто онако као и зидови И под и шаван ограничавају је исто као и зидови — вели Драган. Ето, сада се сетио Драган. — Па са колико је страна онда ограничена наша учионица. Са 6. Сада сте тек тачно казали. Ко би онда желео да покаже именујући свих 6 страна» Пријављеник показујући обема рукама изговара: предња и задња, лева и десна, горња и доња — страна. Је ли умео све без грешке. Устаните па сви овако исто показујте именујући једновремено све стране. Ко треба сад то сам да учиниг Још један. А ко треба да завршир
Да ли и друге учионице имају исто тако 6 страна» А колкко страна имају ходници» И ходници имају 6 страна. А ваше собе, кухиње, подруми» И они имају по 6 страна. Како би се онда могло рећи за све одједном» — Свако правилно одељење има 6 страна: предњу, задњу, леву, десну, горњу, доњу. Како стоје све те стране» Четири усправно а две положено. Које четири стоје усправно» Зидови. А које две положеног Таван и под. Претставите на прстима зидове. Сви дигли руку са повијеним палцем. Сад претставите и под и таван. Пружају оба палца. Колико је дакле свега странар Шест. Покажите одједном шест! Опет онако: четири усправне и две положене...) Ћ ПЕН | = | 67 #
8) Све ово може се извести и на правцима у учионици при чему се ови исказују речима: напред, назад; лево, десно, горе, доле — место изразима: предња задња; лева, десна; горња, доња — страна.