Ustavno pravo Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca

114

НАРОДНА СКУПШТИНА

није назначен: другим речима, листа не садржи онолико кандидата колико по закону треба да садржи, и због тих непотпуности није формално исправна. 86. Речено је да се кандидатска листа подноси суду у два рукописна примерка. Ако суд кандидатску листу прими, онда један примерак, потврђен, враћа доносиоцима на реверс, а други чува под печатом, „на сигурном месту“ (чл. 38 ИЗ). Законодавац није веровао пошти: зато је прописао да предлагачи доносе листу лично суду, п да им је суд лично враћа. За подношење и потврду кандидатских листа не плаћа се такса, као ни за тражење исправке бирачких спискова: плаћање таксе не би одговарало начелима општег права гласа, која пскључују све врсте бирачког пореза. За потврду кандидатске листе, остављен је суду рок од 24 сата, рачунајући од прпјема. Што се тиче штампаних примерака кандидатске листе, њих не потврђује суд колегиално као што потврђује рукописне примерке; штампане примерке потврђује председник суда, пошто се увери о њиховој сагласности са рукописним примерцима. Потом председник суда шиље свакој општини у изборном округу њен примерак. За потврду и разашиљање штампаних примерака остављен је рок од три дана. Кандидатску листу објављује суд по. службеној дужности у Службеним Новинама, ито одмах после извршене потврде. Због тајностп гласања, имена предлагача не објављују се. Имена представника листе, на против, објављују се; љих је нембгуће држати у тајности, због њиховог учешћа у раду бирачких одбора. Имена предлагача лпсте требало би сматрати као званичну тајну, коју суд може одати само у оним случајевима у којпма закон допушта. Има два таква случаја: (1) када који грађанин пита за себе самога је ли потписан као предлагач; (2) када министар војпи или минпстар унутрашњих дела пита, јесу ли потписани као предлагачп његови чпновници којима је то забрањено под претњом казне. Изузимајући имена предлагача, кандидатску листу, пошто буде једном службено објављена, слободно је, као год и бирачки списак, преппспвати и прештампавати. Да ли предлагачи листе имају право жалбе протпву решења првостепеног суда којим би. потврда њпхове листе била одречена? Има једно мишљење, да би се онп могли жалпти Државном одбору. Ми мпслимо, на против, да о кандидатскпм листама првостепени суд решава у првој п последљој надлежности. Закон не говори ништа о праву жалбе предлагача кандидатске листе, нлти међу пословпма Државног одбора помпље решавање о таквпм жалбама. Правни надзор над кандидатским лпстама суд вршп на основу бирачкпх спискова, у којима тражи имена предлагача и представнпка листа. Због те тесне везе која постоји између кандидатскпх лпста п би-