Ustavno pravo Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca

164

НАРОДНА СКУПШТИНА

аката бирачких одбора и главног бирачког одбора. Из самога пуномоћства Скупштина дознаје мање, а не дознаје више, него што је у тим актима забележено. Пуномоћство није ништа друго него уверење о нечијем избору. Оно не садржи ништа о току избора и о његовим евентуалним неправилностима. 0 тим стварима Скупштина се не обавештава из пуномоћства, него из изборних аката и из поднетих жалби. Ако би се узело да Скупштина не може решавати о законитости избора, док јој се не предаду пуномоћства, верификационп поступак променио би карактер. Он не би вшпе био једна ревизиона радња коју Скупштина, као највиша изборна власт, предузима по службеној дужности, него би био један акт власти који Скупштина чини само на захтев заинтересованог посланика, по лично његовој потреби, онако отприлике као што админпстративна или судска власт оверава исправе и издаје уверења приватним лицима само на њихов захтев. Примећено је да пословник није предвидео никакав рок за предају пуномоћстава, и да стога ни за који избор посебице не постоји рок у коме мора бити оверен. Овај навод не стоји. Целокупни верификациони поступак стегнут је у рокове. Одмах другог састанка, мора се изабрати верификациони одбор, који своје послове мора свршити за седам дана. Његов извештај мора бити штампан и раздан у року од три дана; претрес, који настаје по ггротеку двадесет четири часа, може трајати најдуже шест дана. Одлука о једном избору може се одложити само ако је потребан извиђај, али тај извиђај мора бити готов, и по њему донето решење најдаље у року од три месеца. С овако строго рокованим поступком не би се никако слагало, ако би се подношење пуномоћстава оставило без рока. По пословнику, сви су посланици аужни доћи на први скупштински састанак. Значи, дужни су већ тада поднети своја пуномоћства. Ако би били спречени доћи лично, они би бпли дужни послати своја пуномоћства: чл. 3 СП каже, да he привремени председник саставити списак посланика на основу пуномоћстава која су Скушптини предата или непосредно или посредно. У сваком случају, председник мора имати сва пуномоћства у тренутку избора верификационог одбора; његовој дужности да у том тренутку упути пунономоћства верификационом одбору, одговара дужност посланика да му до тога тренутка своја пуномоћства доставе. Ако поједини посланицн не би то учинили, верификациони одбор не би морао ни на кога чекати; он би, у року од седам дана, на основу изборшгх аката, прегледао све изборе, како оне за које су поднета тако и оне за које нису поднета пуномоћства. Одлагање скупштинске одлуке о једном избору не би се могло правдати тиме, што изабрани посланик није поднео пуномоћство. По пословнику,