Ustavno pravo Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca
СКУПШТИНСКИ ПОСТУПАК
205
11. ЈАВНОСТ СКУПШТИНСКОГ ПОСТУПКА. (СП. чл. 18, 20. 23, 27, 28, 31, 119-121.) 226. У пачелу, скупштински поступак је јаван. То није изречено у Уставу, него у пословнику, и питање се стога поставља, да ли би Скупштина смела, путем промене пословника, претворити свој поступак од јавнога у тајни? Ми мислимо, да то не би одговарало духу Устава; схваћепа Уставом као представништво народа, Скупштина треба да стоји под надзором народа, а без јавности њеног поступка надзор народа не би бпо могућан. Из јавности скупштпнскога поступка изводи се следеће. (1) Публика може присуствовати скупштинском претресу исто опако као и судском. По скупштинском пословнику, она не сме долазити у скуптптинску дворницу, него само па галерије које су за њу одређене. Јавност скупштипског претреса значи, да Скупштина не би могла своја врата сасвим затворити публицп, али не значи да свакп грађанин без разлике има право приступа на њене галерије. Кога he, и под каквим условима пустити на своје галерије, одређује сама Скупштина, на основу оне иолицијске власти која јој припада у опсегу њене зграде. (2) Скупштина је дужна објављивати извештаје о своме раду (скупштински протоколи и стенографске белешке). Упоредо са Скупштином, могу и приватна лица објављивати своје изветптаје (такви се пзвештаји не рачунају по закону о штампи, у недопуштенепубликације). Приватна лица ие одговарају за верне извештаје са скупштинских седница; њихово узимање на одговор могло би умањити јавност скупштинског поступка (нарочито, када се узме да је знатно већи број оних који читају приватне новинарске извештаје, него оних који читају службене скупштинске извештаје или који присуствују скупштинским седницама). Али, и ако неодговорност новинара стоји у тесној вези са јавношћу скупштинског поступка, о њој би, код нас, ипак могло бити спора из тога разлога, што јавност скупштинског поступка није изречно проглашена у Уставу. Одредбе о јавности скупштинског поступка налазе се све у пословнику; пословник нема важности за судове, и зато би се код судова могла појавити сумња и о неодговорности новпнара за скупштинске извештаје (на пр. ако би ти извештаји садржавали кажњиве ствари, као што су клевета и увреда). 227. Јавност скупштинског поступка ограничена је двојако: (1) Пословник говори само о јавности скупштинских а не и одборских седница. Одборским седницама могу присуствовати само народни посланицп и чланови Владе са својим поверенпцима. Пзузетно, седницама, законодавног одбора могу присуствовати и „уредноовлашћенипредставници новlша“ (али не и обична публика). Извештаји о раду у