Ustavno pravo Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca

министри и чиновници

361

сваку половину минпстарске године прима се 5%)- На расположењу министар остаје најдуже годину дана. У закону од 31 марта 1923, то је било казано изречно; у чпновничком закону не говори се нарочпто о трајању министарскога расположења, алп по општим прописима тога закона чиновничко расположење не може трајати дуже од године дана. Време проведено на расположењу опет, по општпм прописима рачуна се у годпне активне службе. Следствено, када после годину дана буде требало учпнитп крај министровом расположењу, он he са једном годином министарске службе п са једном годином расположења имати две министарске године колико се тражи за мпнпстарску пенсију. Изгледа, циљ је члана 247 био да заобплазним путем обезбеди министарску пенсију и оним лицима која имају само једну годину минпстарске службе. 389. Министри не потпадају под чпновппчки закон стога, што већина његових одредаба није применљива на њих. На пр. како применитп на министре одредбе о разврставању чиновника по категорпјама п групама, када су министри изнад свпх група п категорпја? Како применити на њпх одредбе о унапређивању чиновника, када министарско звање није подељено на впше и ниже степене? Како применити на њих одредбе о чпновнпчкој дисциплини, када над министрима нема старије властп која би над њима могла изрицати дисциплинске казне, одн. која би могла решавати о њпховом предавању дпсциплинском суду (поред тога што о њиховој одговорности постоје нарочитп проппси који искључују обичну чпновнпчку одговорност). Алп, ако већпна одредаба чпновнпчкога закона није применљива на министре, отуда још не изилази да минпстарска служба није чиновшгчка. Она три стања која постоје код чиновника, активна служба, расположење, пенспја, постоје и код минпстара. 0 расположењу и пенсији министара важе општи прописи чиновничкога закона, у колико не би било прописано друкчије. Годинечиновничке службе претварају сеу минпстарске, п обрнуто. Све то сведочи, да закон није сматрао чиновничку и министарску службу као разнородне. 390. Поред мпнистара, Устав помиње државне подсекретаре. По скупштинском пословнику, они имају у парламенту истп положај као и министри. По закону о чиновницима, о њиховој плати, пенсији, расположењу важе псти прописи као и о министарској платп, пенспјп, расположењу. Разлпка је само у томе, што је њихова плата мања (66.000 динара годпшње). По Уставу, државни подсекретаријати установљавају се, према указаној потреби, прп министарствима за један одређени део послова. Пошто се подсекретаријати установљавају „при министарствима“, то подсекретар није самосталан, него стоји под оним министром за чије је минп-