Ustavno pravo Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca

366

КРАЉ

државну службу, као општи услов, тражи се извесна политичка квалификација. Она је обележена негативно. Од чиновника се не тражи да извесна политичка начела испољава, него се тражи да извесна политичка начела не испољава. „Државни службеник не може бити лице које испољава начела против постојеће државне форме, или начело противправне промене државног поретка" (чл. 4 43). Начела против постојеће државне форме, то су начела републиканска; начела противправне промене државног поретка, то су начела комунистичка, и у ошпте начела било социалне било политичке револуције. Под изразом „испољава", мислило се: „пропагира“. Само исповедање републиканских или комунистичких начела не би било сметња за ступање у државну службу. Остало је неодређено, шта he бити с оним лицима која не пропагирају ни републиканска ни комунистичка начела (не пишу у новинама, не говоре на зборовима), али припадају републиканској или комунистичкој странци. Закон о заштити државе (чл. 18) онеспособљава припаднике комунистичке странке за државну службу, али како стоји са републиканцпма о којима тај закон не говори? Исто тако отворено је питање и о оним лицпма која не припадају ни републиканској ни комунистичкој странци, али пишу теоријске чланке у корист републике или у корист комунизма. Да ли такве теоријске чланке ваља сматрати као испољавање недопуштених начела у смислу чиновничког закона, или, напротив, под тим испољавањем ваља разумети само чланке страначке пропаганде и агитације? На сва ова питања имаће пракса да одговори. Код кандидата који се јављају за државну службу, Влада цени да ли испољавају недопуштена начела; код оних лица која се већ налазе у државној служби, то цени дисциплински суд, пошто испољавање недопуштених начела није убројано у узроке губитка службе „по сили закона“. Мушки пол није услов опште чпновнпчке способности. У чиновничком закону нема ниједнога члана који каже да је државна служба подједнако доступна и људима и женама, алп има поједпних чланова из којих несумњиво изилазп, да је законодавац предвпђао могућност женских чиновника. На пр. чл. 38: „Ово важи и за државне'службенике неудате и удове...“; чл. 100: „Мужпжена не могу бити у непосредном службеном односу старешпне и подручнога"; чл. 113: „Службеница која је на порођају..." и т. д. 395. Ово су узроци због којих се губи чиновничка способност: (1) губитак грађанске части; (2) стављање под старатељство или продужену очпнску власт; (3) стављање под стечај; (4) неиспуњење војне обвезе по навршеној двадесетпрвој годпни; (5) губитак службе услед пресуде редовнога суда по казненом законику; (6) осуда редзвнога суда на затвор дужи од године дана за дела која не повлаче гу-