Ustavno pravo Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca

28

УВОД

сппскова, у којој општини стално настанили". С друге стране, извршћени су из држављанства они становници наше државе који су по уговорима мира са Немачком, Аустријом и Мађарском имали право опцпје за своје националне државе, као п они становници турске народности из Јужне Србије који су се одатле иселили пре новембра 1915. За народног посланика могао је бити изабран сваки држављанин који је имао 25 година, и знао читати и писати. Поред ових кандидата с „општим условима", на свакој кандидатској листи морао је бити известан број кандидата са факултетском или вишом стручном спремом, т.зв. квалификовани кандидати. Ових је кандидата морало бити на свакој лпсти онолико колико се пута број четири садржавао у укупном броју посланпка даног изборног округа (овако је Државни одбор протумачио изборни закон). У сваком случају, бар један квалификовани кандидат морао је бити на свакој кандидатској листи. Чиновници, осим министара и професора права, нису могли бити истовремено посланици; исто тако нп председници општина. Некојим чиновницима било је сужено или одузето право кандидовања: наиме, председници и чланови судова нису се могли кандидовати у округу или месту своје службе, а полицијски (политички) чиновници нису се могли кандидовати нигде. Уставотворна Скупштина бирана је тајним гласањем, непосредним начином, по начелима сразмерног представншптва. У изборним окрузима са више од једног квалификованог посланика израчунавала су се два коллчника: један за посланике с ошптим условима, а други за посланике квалификоване. У окрузима са једним квалификованим послаником, количник се израчунавао само за посланике с општим условима, па се после од квалификованих кандидата проглашавао пзабраним онај који се налазио на листи са највећим бројем гласова. Ако није било могуће разделити сва посланичка места по количнику, неподељена места давала су се листама са највећим остатком; при томе су узимане у обзир и листе без количника. И ако овај изборни систем није био онако математички тачан, као систем Д’ Онтов или систем државнпх листа, он је ипак био повољан за мале групе чије листе нису имале количник, него само велики остатак. 111. ПООЛОВНИК УСТАВОТВОРНЕ СКУПШТИНЕ. По члану 121 изборног закона, привремени пословник за Уставотворну Скупштину имала је да пропише путем уредбе Влада, у споразуму са оним одбором привременог Народног Представништва који је био одређен да проучи