Ustavno pravo Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca

УСТАВНП НАЦРТП ОПОЗПЦПЈЕ

49

са владе, чим то повереље изгубе. По земљораднпчком нацрту, само је председнш: Народпе Владе политпчки орган, изабран од парламента из његове властите средине. Остали мпнистри јесу обични чпновници, којп не одговарају пред парламентом него пред председнпком владе. Ни сам предссднпк нпје одговоран пред парламентом на начин једног парламентарног мпппстра. Он се бпра на две годпне, и пре истека тога рока може бити уклоњен са владе само квалификованом већпном. У пзвесној мерп, њему је обезбеђена двогодшпња сталност, која се не слаже са свакодневном одговорношћу парламептарппх мпнистара. Краљев надзор над Народном Владом и над Народном Скупштипом састоји се у овом: (1) Краљ пма право захтеватп од Скупштине да узме један одбачени законскп предлог у поновно решавање (2) Краљ може предложптп Скупштппп да збаци председнпка Народне Владе пре пстека његовог двогодпшњег рока (али и у томе случају збачење мора бпти изгласано квалпфикованом већпном). Псто тако Краљ може оптужпти крпвично председника владе државном суду. Укратко, земљорадничкп нацрт представља покушај да се у оквпру монархпје организује република, и да се у тој републпци пађе једна средина између парламентарног и председнпчког спстема. Народна Скупштпна била бп претежно сељачка, а председник Народне Владе једна врста пучког диктатора. У пптању области, земљорадничкп нацрт прпмпо је начело Впдовданског Устава, да области ваља разграничити према прпвредно-географскпм прпликама, а не према племенско-исторпјским. Али, за разлику од Видовданског Устава, земљорадничкп нацрт оставпо је обичном закону да одредп величину области. Уређење области по земљорадничком нацрту слаже се у главном са њпховим уређењем по Видовданском Уставу. У појединостпма постоје ове важнпје разлике: (1) по нацрту земљораднпчком, обласна скушптина, као п државнп парламент, бира се по занимањима. Впдовдански Устав не говори о начпну њенога бирања. (2) По нацрту земљорадппчком, обласнп одбор има право жалбе Државном Савету протпву незаконитих аката обласног намеснпка, а обласпа скупштпна пма право крпвпчне тужбе протпву њега код редовних судова за повреду закона. Видовдански Устав даје државној управп средства одбране протпву незакопитости обласне самоуправе, алп не п обрнуто. (3) По нацрту земљорадничком, обласнп намеснпк пздаје полпцпјске уредбе са прстходним прпстанком обласпог одбора. Впдовдапски Устав не обезбеђује обласној самоуправп учешће у пздавању полпцпјскпх уредаба. У своме привредном делу, нацрт земљораднпчкп надахпут је истпм социално-реформаторскпм пдејама као и нацрт Југословенског клуба. Алп нацрт земљорадничкп обраћа већу