Vizantiske slike. Knj. 1

94 ШАРЛ дил

=

богатство, робове, стари раскошни начин живота, и, не осећајући правога позива, без претходног искуства, примали се да управљају каквим побожним братством, „јуче искушеници, данас игумани“. На молбу Теоктистину, „строги Платон примио се био да управља манастиром у коме ће живети њена породица и да га уреди; и савесно је извршио свој задатак. Он одлучно удаљи из манастира робове и "жене; још више, покоравајући се строгим правилима уобичајеним код византиских калуђера, он забрани приступ у манастир сваком женском бићу. И сама се Теоктиста морала повиновати општем правилу и решити се да живи у страни; а како још нису имали времена да саграде једну кућу за жене, она је прво становала, као усамљеница, у једној одвојеној ћелији, са својом ћерком и једном њиховом рођаком. Доцније, уђе у један манастир; али не изгледа, и поред њене понизности и жеље да се покорава, да је та жена заповедничке ћуди била калуђерица врло погодне нарави. Њен син Теодор говори, са мало збуњеном уздржљивошћу, о тешкоћама које је имала с другим сестрама, о непријатностима које је подносила; најпосле је морала изаћи из манастира и потражити друго склониште. Срећом по њу, догађаји су ускоро дали прилике њеној побожности да се испољи на узвишенији начин и достојнији ње.

Ш

Позната је историја првога брака цара Константина У! и ватрена жеља коју је осетио, око 795. г., да га раскине. Да би отерао Марију Амниску и узео Теодоту, он се довије једном чудном лукавству. Мзјави да је његова жена покушала да га . отрује, убеђен, како је говорио са доста карактеристичном простодушношћу, да ће му сви поверовати, „јер је он василеус и говори својим поданицима“. И по том пошље једнога свога дворанина да достави ствар патријарху, тражећи да Црква без одлагања раскине његову везу с грешницом. Али Тарасиос, врло сумњајући у истину злочина који му