Vojin

276

ВОЈИН

трговина сва саграђавала се у Цариграду, и он би на Истоку постао и био много нешто огромније и за светсну трговину важније, него што је сада на западу Лондон. Али овако. остаје А л е к с а н д р и ј а, поред они* других напоменутих точака, у досадањој важности , која мора још напредовати. Па и кад би од горњег Ефрата преко Алепа наминио се гвозден пут до Александреге према острову К и п р у, и онда би скоро сва источна трговина нагла туда, а оставила би А л е к с а н д р и ј у. Јер сада, сва трговина скоро, којој је заметно, да нз инђијанског мора, идући у Европу, обилази заовнтну Африку, она улази код Бабел-Мандеба у Црвено море, п код Сујеца натоварује се на кола железнице, која преко Кајира води у А л е к с а н д р и ј у, на гу опет седа на лађу за даље. А исто то одношење било бн и оида , кад би с Е ф р а т а ударао пут на с р е д о з е м с к о море, т. ј и ту би се роба један пут с бродова стоваривала на кола, и после опет на лађе. Али би тај пут био много краћи , а то у трговнии нма велике вредности. Јер ако узмемо Бомбај као полазну точку, онда одатле па до средоземске обале има путе.м на А л е ксандрију 13, а путем уз Е ф рат само 9 даљина. Одатле пак па до Рода или ти Сире, где би се те две пруге састале, и даље на Солун или Цариград, није Бог зна каква разлика. Пут даклеузЕфрат на Александрету (Искендерум) био бн много претежнији од оног на А л е к са н д р и ј у, црвеним морем. Али пут на А л е кс а н д р и ју, који се у Сујецу на кола пење, има другу добру страну . која му над еФратским на Александрету преваге даје. Кад би се од Ефрата преко Алепа на Александрету могао просећи канал, онда би опе г тај пут био умного претежнији, него онај Сујецки, кад би се и тамо канал прокопао. Јер видели смо, да је у много краћи. Но на Аиександрету неможе се про-