Vojin

278

ВОЈНН

Ледина опасност, која би могла доћи Солуну та је, кад би се од Еф рата повукла железница на Цариград (не на Александрету). Та би пруга оборила и Александрију и Бејрут, и Александрету иСмирну;-а кад те четири точке обара, оида пада и Солун. Иу том случају Цариград би био главним средиштем првога светског трговинског била, најживље матице н пруге између Инглеске и Инђије; он би везивао Њујорк и сву Америку, Лондон и сву Европу, са Левантом, Шамом, Инђијом, Чином, и Џапаном. Али то време још ће се задржати, и када дође, онда Солун губи само тај светски значај, али задржава своју важност на белом и средоземском мору, и сва трговина, која бн ишла из Александрије^ Бејрута и Смирне, т. ј. с ириморја аФричанског, сиријанског и заиадне Леванге, опет би ударала наСол у н. јер би им он за з а п а д н у Е в р о п у и Лондон опет пречи био од Цариграда. Дакле дођосмо на Балканско полострово. Да видимо сада, кад је Солун улазна точка, која Ке бити и з л а з н а, из балканског полострова идући пут главног правца матице од источно светске трговине. Ако се опоменемо положаја главних трговинских била, о којима смо прошлога пута говорили, и ако погледамо на овде приложену слику балканскога полострова, мн ћемо одма видети, да та пруга тежећи у западнуЕвропу, мора пролазиг : кроз Београд. Овде немамо нужде доказивати, да туд мора проћи, јер и по досадањем нашем разлагању, а и по самој природи те ствари, сасвим је очевидно. Јер ко би могао и помислити , да би инђијанска трговина нз Солуна имала више интереса, да пође нешто на исток к Русији, или нешто па запад на јадранско море? она мора теглити к западној Европи пролазећи кроз средњу.