Vukova prepiska. Knj. 2

685 КНЕЗ МИЛОШ ОБРЕНОВИЛ — ~

Прије 12 година била би доста једна така велика школа у дијелом подручју вашему; до сад би већ четири реда ђака из ње изишло; да у сваком реду с једнога на друго није више било од 20 — опет би свака наија имала по неколико способни људи, нити би и сад било нужно за писаре, за учитеље и за свештенике примати овостранске којекакве скитнице и пропалице.

Сад пак према данашњему стању Србије ваљало би уредити таке три школе: једну у Шумадији, другу доље преко Мораве, а трећу горе преко Колубаре; а осим тога и једну праву гимназију, а по том мало по мало и лицеум и универзитет."“) Но ко ће то све уредити“ Исаиловић“) је истина данас из реда најученији Србаља у Маџарској и могао би у Орпском универзитету бити професор равлични наука. Али да се Српске школе поставе и уреде као што би управо ваљало, ја мислим да би требао какав Шафарик или Ранке. Но док се у Србији не постави и не утврди правитељство, дотле нити ће се таки људи моћи у Србију ласно довести нити би се могло од њи правој ползи и напретку надати, баш и да би се нашли и довели. И за саму дјецу Ваше Свјетлости, ја мислим, да би сад боље било да се васпитају у пажеском корпусу у Петербурту или макар гдје у Европи; јер би на сваком мјесту што боље научила него што ће у данашњим опестојатељствима ту научити.““)

Да учени људи буне подижу >) противу правитељства, тога се ни мало не треба бојати ни за то школу презирати и њиову уредбу одлагати. Ја мислим да се учени (који морају бити и добри) људи мудрој и праведној власти најрадије покоравају; јер они знаду да друштво људско без власти бити не може, и да сви људи не могу бити ни цареви, ни краљеви, ни кнезови, ни чиновници, ни богати, а на неправедну власт устају и најпростији људи.

(0 томе не треба тражити примјера на далеко. Нити је наука подигла Србе на длије, ни вас на Оулејман-пату; а и међу онима, који су се противу Ваше Овјетлости бунили, ако има један који је знао читати, заиста имају тројица који нијесу знали, па и сам Милоје Ђак, који се тамо узима за примјер да учени људи буне подижу и да школе не требају, толико је од праве науке, о којој се овдје говори, имао у глави, колико што има Амиџа или Милосав Лаповац.