Vukova prepiska. Knj. 2

кнез милош оОВРЕНОВИЛЋ 639

А да рекнемо баш да је истина, да учени људи прије познаду неправду него неучени, и да им је она несноснија него њима, и да људи сами од себе, док им ко не покаже, никако не могу научити неправду познати, и зло од добра разликовати; али Србија није сама на свијету, или ограђена од осталог свијета, него је одовуд само Сава и -Дунав равдваја од Австријске државе и од Каравлашке, из који земаља људи једнако иду по њој, као и из ње по њима, с те отуд стране подиже се Грчка с Француском слободом; а ето и сами Турци, који су и до сад, имајући неки (макар какав) постојан ред, били млого уреднији од Србије, уређују се од неколике године без престанка по Европејском начину.

Тако, ако сте Ваша Свјетлост ради да вам се људи не буне, ја мислим да за то слабо помаже бојати се школа и наука; него би требало: трво дати свакоме пристојну правицу и земљу тако уредити, да паметан и поштен човек, по здравом разуму судећи, ништа боље желити не може, а друго старати се, што је год више могуће, да се људи обогате: јер смо у почетку буне на даије (1804. г.) видили, да су буни најрадији били онџш, који ништа нијесу имали, а који су иоле што имали, они су се (и у самом оном превеликом зулуму) из петни жила трудили, да би буну смели и утишали, и по свој прилици тако бива свуда, јер који нема шта изгубити, онај се у свакој промјени и буни за цијело нада што добити, а који што има, без велике невоље није рад имање своје на коцку метати.

4. Кад ваља да је сваком човеку слободно своје приватне послове по својој вољи радити, тако би се могло рећи, да је Вашој СОвјетлости са својим новцима слободно трговати. Но будући да трговање Ваше Свјетлости може другим људма, а особито трговцима, бити на штету. или само може дати повод, да људи о вама зло мисле и говоре, за то би ја рекао, да Ваша Овјетлост не тргујете ни чим никако, ни сами нити и с ким у ортавлуку.“)

Вашој је Овјетлости добро познато, да се Младену ништа тако за зло није примало као трговање и ортаковање, а колико се год онда за Младена говорило, још се више сад говори за Вашу Свјетлост, па светина кад узме један пут ув не говори само оно што јест, него додаје и што није. Тако се н. пр. и тамо и овамо говори, да сте Ваша Свјетлост себе и своје трговине ради, а на очевидну пропаст свију остали

у