Zakonodavstvo Stefana Dušana cara Srba i Grka

158

8 2. Кривац код саучешћа. Византијско кривично право кажњава, и у Јустинијаново доба и доцније, саучеснике кривичне радње и разликује доста тачно и подстрекача (6 гуте(Хаиеуос, Ртосћ. ХХХЛХ, 8) и саизвршиоца (6 сојцитуос) и помагача (9 соудпооруфу) и подржаваоца (опообуу егоеугужбу).

Утицај хришћанске цркве, која строго кажњава сваки грех (мада и у мислима само), још је појачао у визант. кривичном праву тенденцију да се за кривца сматра онај који има апштиз ацсјо5 или апштиз 50с, да се кажњава свака неправедна воља више него објективна штета. Ова субјек-. тивна теорија морала је да утиче и на православне Србе (који су пре тога кажњавали само објективну радњу).

Већ из Светосавског превода Прохирона морали су да се запознају с тим, што се за кривца сматра и подстрекач (повелђвји кому) и помагач (помогешји) и подржавалац (сБвђдушџи и послуживши).“) И Властарева Синтагма, која сеу кривичном праву служи највише грађом Прохирона, зна за исте појмове и поводом отмице, и поводом убиства. Њезини. изрази јесу: „заповђдавеши, срдЂиствовавици, сбпоспбшникб, способникђ и сбвђстникђ“ (== соус:бес, сопзсш)3) У већини случајева су ови подстрекачи, саучесзици и помагачи кажњавани исто као и извршиоци кривичних дела. После-_ових де"финиција Синтагме нећемо се изненадити, кад вндимо да је и ДЗ г. 1349 усвојио на три места појам о саучешћу. У чл. 69 предвиђена је нарочита казна за поводчије (подстрекаче) себрова сабора“) У чл. 131 кажњавају се помагачи, који би дозвољен двобој у војсци претворили у општу битку. У чл. 132

наводи се формула правдања: „ни татђ ни проводчија ни сБвЂстникњБ“.)

7) Хасћ. (евсћ. не говори о овим појмовима кривичног права ; уп. Напаеггтат, Ргамо Кагпе, 5!7. 109—117 и 7. Живановић, Основи, Општи део, 5 29—81 и 5 74—77.

2) Закон Градски у Гласнику 2 сд УШ, стр. 125—128.

8) Синт. изд. Нов. стр. 528, 106, 78, 14, 353, 376.

5) Потпуно се слажемо са исправком г. дра М. Костренчића, „коју је предложио за читање чл. 69 ДЗ у Архиву правн. ХХЛХ (1926), стр. 474. Упор. А. Соловјев, Себров збор у Архиву, септ. 1928 г.

9) У Призр. р-су: кКстиикк (мислим да је погрешка), у Бистр.-Барањ.Атон, тачније; скеЖтиикк, Дакле ова реч може да означава или саветника

(подстрекача, тапдајог) или севљетника (сопзсћиз, као у Синтагми) уп. 108. -Зак Душ. стр. 100'и 225.