Zavod za statistiku

GODIŠNJAK KRALJEVINE S.H.S. 417

o ______________________________________||_|||—_____— (m “..i {Y – - ———

počev od šesnaestog veka, svoje crkve koje istina nisu više čistog vizantijskog stila, već imaju i izvesne uticaje baroka.

Turci su svojim zavojevanjem dodali iugoslovenskoi umetnosti izvesne istočnjačke odlike. Ovo se naročito opaža u zanatsvu, koje se pod njima nesmetano razvijalo. Metaini ukrasi na oružju, rezbarije u drvetu, ukrasi na odelu odaju mnogo od ovog uticaja. Naravno da je umetnost varoškog stanovništva bila mnogo više izložena srtanim uticajima, nego seoskog. Po sličnosti vezova i tkanina seoskog stanovništva širom Jugoslavije vidi se najbolje da je to nekada bio jedan te isti narod.

Domaća narodna umetnost u Jugoslaviji i danas se neguje, ma da uticaj fabričkih proizvoda postaje sve jači, i preti da konačno iskoreni ručne izradjevine. I danas su čuveni pirorotski ćilimovi; rezbarije, kao i izradjevine od zlata i srebra u Južnoj Srbiji i Bosni.

Velike i teške krize, kroz koje je jugoslovenski narod poslednjih vekova prolazio, onemogućile su kontinuelni i logični razvoj jugoslovenske umetno-

РАЗНЕ НАРОДНЕ НОШЊЕ.

sti. Dokle su i Srbi i Hrvati i Slovenci morali да зе bore da sačuvaju svoju nacionalnost, đotle su narodi zapada sve više napredovali u kulturi i umetnosti. Kada ie đevetnaesti vek doneo nešto povoljnije prilike po jugoslovenski narod, tako da je i on mogao ponova da misli na kulturu i umetnost, onda je video da su ga zapadni narodi znatno pretekli. Prirodno je bilo da on podje njima u školu. Ovo je imalo svojih dobrih, ali i rdjavih strana: dobrih, jer se učilo znanju i savršenijoj tehnici , rdjavih, jer se u tom podražavanju često gubila originalnost.

• Većina jugoslovenskih umetnika školovala se u austrijskim i nemačkim centrima, a u poslednjim decenijama ima i jugoslovenskih umetnika koji st radi svog obrazovanja i usavršavanja odlazili u Francusku i Italiju. Na taj

27