Žena i socijalizam

188

жену у слободној употреби њених снага, оно штети њено телесно развијање и буди у њој осећање немоћи и слабости. А ово је одело опасно и за здравље околине, јер је жена у стану и на улици покретна машина за дизање прашине. Развитак жене спречава и строга одељеност полова у школи и у друштвеном саобраћају, а она одговара спиритуалистичким назорима које је хришћанство у нама дубоко усадило.

Која жена не постигне развитак својих подобности и способности, која се задржи у најужем кругу идеја ин општи само са лицима свога пола, не може се уздићи изнад оног што је свакодневно и обично. Њен се хоризонат креће само око појава у њеној најближој околини, око сродничких односа и онога шта са тим у вези стоји Многоглагољиво забављање највећим безначајностима, склоност брбљивости добивају отуда највећег подстрека, јер живе духовне одлике траже да се на који било начин испоље. А човек кога ово често доведе у неприлике или очајање виче на одлике које он, „отац створења,“ носи на својој савести.

Нашим социјалним-и полним односима жена је свима делићима свога бића упућена на брак, и онда је сасвим природно што брак и венчање чиве главни предмет њених тежња и разговора. Исто тако жени која је физички слабија и обичајима и законима човеку потчињена, језик је главно оружје против човека, и она се њиме користи. Тако ствар стоји и са извиканом женином жудњом за кинђурењем и друштвом, која показује своју ужасну страну у лудостима моде а оцеве и мужеве доводи до највеће беде и неприлике. Ово је лако објаснити. Жена је за човека у првом реду предмет за уживање; у економском и друштвеном погледу зависна, она мора да гледа своје склониште у браку, она зависи дакле од човека и представља један део његове својине. Њен положај постаје још неповољнији због тога што је број жена обично већи него људи — ствар о којој ћемо изближе говорити. Ова несразмера појачава конкуренцију жена међу собом, која се још јаче развија што се из пајразличнијих разлога извесан број људи не жени. Жена

МИ пио у и Еп ои