Žena i socijalizam

19

Морган је дошао до закључка да је на нижем ступњу дивљаштва владао такав обичај полнога сношаја по коме је свака жена припадала сваком човеку и сваки човек свакој жени, по коме је дакле постојала општа мешавина (промискуитет). Сви људи живе у многоженству и све жене у многољудству. Постоји општа заједница жена и мужева, али и заједница деце. Страбон прича (66 год. пре Христа), да је код Арабљана браћи било допуштено да спавају са сестром и са рођеном мајком. Уосталом, без крвног греха људи се првобитно. не би могли размножавати, па макар се усвојило и Библијино причање о пореклу људи од првобитног пара. Библија противречи себи самој у овој тугаљивој тачки; она прича да се Кајин, пошто је убио брата Авеља, склонио испред очију Господа у земљу Ноу. Тамо је познао своју жену која затрудни и роди му сина. Али откуда његова жена > Зар Кајинови родитељи нису били први људи» По јеврејском предању Кајин и Авељ имађаху две сестре, са којима су у крвном греху родили децу. Хришћански преводиоци Библије изгледа да су изоставили ову по њих фаталну чињеницу. Да је промискуитет владао у првобитно доба, т.ј. да је хорда била ендогама, да је полни сношај био општи, говори и то што се по индиском миту Брама оженио својом рођеном кћери Саравасти; исти мит јавља се код Египћана, а и у северној Еди. Египћански бог Алин био је муж своје матере и поносио се тиме, Один је по Еди био муж своје кћери Фриге.“ У свом делу: Путовање по унутрашњости Архипела, Сингапора, Батавије, Маниле и Јапана Д-р Адолф Бастијан““ прича на стр. 12.: у Сваганвари раџине кћери

имале су привилегију да слободно бирају себи мужеве.

# Циглер се потемева у предговору свог поменутог дела што се миту придаје ма какав значај за културну историју. Ово гледиште показује сву ограниченост овога природњака. Мит има свој дубок смисао, он је израстао из „народна душе“, он се заснива на прастарим народним обичајима и навикама, који су постепено ишчезли, али обавијени религиским ореолом живе и даље у миту. Ако се води рачуна о чињеницама које мит објашњавају, онда му се с пуно разлога мора признати историски значај.

#% Јена 1869.

2%