Žena, Jan 01, 1911, page 54

54 ЖЕНА

задатак, који од њих захтева савремен живот. Дајмо им ошните образовање! Па шта да учег Не свака једно те исто, него свака према својим приликама, потребама и околици у којој живи. Општи циљ да је: индивидуално образовање и васпитање, да са разумом суделује у просветној садашњости; да појми дужности, које од ње тражи живот. Да се привикава на самосталан рад, да се спрема ва задатак, који ју чека у породици и јавном социјалном животу.

Једна врло велика празнина се осећа у нашој бливини, у нашем друштву, код људи, са којима смо сваки дан, са којима се дружимо, пријатељимо или радимо, а то је домаће васпитање. Ми немамо ниједног часописа за матере, девојке, уопште ва женскиње, који би их упућивао или претресао питање: Како се деца хигијенски негују, како се васпитавају ва људе, за друштво, за човечанство. Тај задатак у основи има да врши породица, мати, девојка. Многа мати зна казати детету: „Буди добар, буди послушан, поштуј старије, не дирај што је туђе, буди према сваком услужан“ — али да га свесно, стално и систематски упућује на те врлине, да му буде сталан путевођа, да буде јаче од улице, рђава друштва, да га у добром правцу изведе на пут, док не буде знало да само управља својим умом, осећајима, и нагонима — то многа мати не зна, јер ни она није на то спремана, није имала од кога практично да научи, а није имала такове свакидање књиге педагошко-васпитног правца, из које би стекла теоретског знања. Педаго гија, наука о васпитању — дакле најпотребнија. лектира ва матере — не постојиу нашим поро дицама!

Ми имамо много више стручно образованих него добро васпитаних људи. Стручно, ва позив прраврнав човек и добро васпитан човек није једно те исто Има људи јачег и слабијег васпитања, који су можда једнако стручно образовани, али се на добро васпитаном човеку види и осећа његова вредност и надмоћ над оним, који или није никако или је без умења и системе васпитан. "Го се осећа нарочито код нас Орба, јер се наша интелигенција регрутира од највиших па