Žena, May 24, 1920, page 24
214 ЖЕНА
Биоскоп.
Већ одавна су се чули многи гласови против биоскопа. Нарочито су људи педагози устајили против биоскопа, доказујући штетан утицај њихов на васпи"тање младежи. Но глас и протест тај остао је узалудан, јер биоскопи су се и даље толико намножили, да данас већ и најмање место има свој биоскоп и публика све више и више јури у њих. Међутим ако испитамо узроке данашње друштвене покварености, после рата одмах на другом месту можемо упрети прстом баш на биоскоп. А штетни и разорни свој утицај врши биоскоп: предметима представа и гледалачком публиком.
Предмети биоскопских представа или тако звани комади представа обично су двојаки: или су то љубавне трагедије или детективске драме. Нико не може | нити треба да буде противник „љубавних трагедија“ само ако су оне заиста књижевне творевине, ако у њима одиста има поезије и ако оне на песнички начин приказују какву вишу, моралну или васпитну идеју. Но биоскопске „љубавне трагедије“ не само да тога већином немају, него су оне редовно или нека | глупа и нелогична љубавна страдања, или су паки превише пуне пикантерије. Уместо какве љубави пуне идеализма и појезије, уместо љубави у којој би после племените борбе победила нека узвишена идеја, правда и истина, уместо свега тога ми на филму, у слици. гледамо обично неко измотавање, кревељење и љубљење. Са мало изузетака слободно се може тврдити, да биоскопске „љубавне трагедије“ и немају друге сврхе, него да једино утичу на машту и да само рас-_ паљују страственост. Колико се пута деси, да то раздраживање пређе и дозвољене границе, јер филмска слика приказује потпуно подлегање и победу љубавне | страсти. ;
Још много горе него са овим биоскопским „љубавним трагедијама“ стоји ствар са биоскопским „де-