Žena
214 ЖЕНА
Биоскоп.
Већ одавна су се чули многи гласови против биоскопа. Нарочито су људи педагози устајили против биоскопа, доказујући штетан утицај њихов на васпи"тање младежи. Но глас и протест тај остао је узалудан, јер биоскопи су се и даље толико намножили, да данас већ и најмање место има свој биоскоп и публика све више и више јури у њих. Међутим ако испитамо узроке данашње друштвене покварености, после рата одмах на другом месту можемо упрети прстом баш на биоскоп. А штетни и разорни свој утицај врши биоскоп: предметима представа и гледалачком публиком.
Предмети биоскопских представа или тако звани комади представа обично су двојаки: или су то љубавне трагедије или детективске драме. Нико не може | нити треба да буде противник „љубавних трагедија“ само ако су оне заиста књижевне творевине, ако у њима одиста има поезије и ако оне на песнички начин приказују какву вишу, моралну или васпитну идеју. Но биоскопске „љубавне трагедије“ не само да тога већином немају, него су оне редовно или нека | глупа и нелогична љубавна страдања, или су паки превише пуне пикантерије. Уместо какве љубави пуне идеализма и појезије, уместо љубави у којој би после племените борбе победила нека узвишена идеја, правда и истина, уместо свега тога ми на филму, у слици. гледамо обично неко измотавање, кревељење и љубљење. Са мало изузетака слободно се може тврдити, да биоскопске „љубавне трагедије“ и немају друге сврхе, него да једино утичу на машту и да само рас-_ паљују страственост. Колико се пута деси, да то раздраживање пређе и дозвољене границе, јер филмска слика приказује потпуно подлегање и победу љубавне | страсти. ;
Још много горе него са овим биоскопским „љубавним трагедијама“ стоји ствар са биоскопским „де-