Ženski pokret

оне скупљају у себе искуство, размишљања и проналаске активних духова. Време, тај пријатељ мислилаца, појачава њихов рад, прибира залихе духовних моћи. Скупљене умне снаге пружају свију мудрост и своју ведрину хиљадама срдаца, а своју светлост хиљадама малих умова. Простране су области рада наших жена на културно м преображају нашега народа, а основа им је васпитање које је опет основни елеменат социјалног прогреса. Схватајући и сасвим тачно, да је за социјални преображај народа почетак у индивидуалном васпитању, прве манифестације удружених напора наших предузимљивих жена су у женским радничким, занатским школама за девојчице ситних трговаца, -занатлија, земљорадника, а по мањим местима и чиновника и трговаца. Циљ овим школама, које су отваране иницијативом Женског Друштва, првих женских организација са одређеним смером, и са врло скромним средствима, био је да се згодним и сасвим прикладним програмом, оспособе младе девојке за самосталан а користан живот, да се писменост подигне, а основна знања из матерњег језика, рачуна, земљописа, народне историје и веронауке задобију. Оспособљавајући овако много особа и пуштајући их у народ наоружане основним знањима оне подижу културни ниво женске омладине, будућих матера и васпитачица нових покољења; оне развијају и образују карактере и просвећивањем њиховим у опште ствара се социјалан напредак. Те младе девојке подржавале су својим радом читаву породицу, која би пала на терет општини; оне су потпора својој браћи и, сестрама: вредне другарице својим мужевима, ваљане грађанке. Значај ових школа се не може још довољно проценити, јер живимо у времену славном, на почетку нове ере у историји Човечанства; тек ће потоње генерације бити у стању да даду правилан суд о овим знаменитим радионицама у којима се ковала жена, која је својим животним радом преображавала наш народ таквом брзином да јој нема равне у културној историји европских жена. Радничке школе представљају моћну силу која служи развијању породичних, хуманих, грађанских, патриотских осећања већега дела женске омладине. Тако се преко личног васпитања, као основног, дошло до породичног, социалног и националног васпитања, Ове сукцесивне етапе васпитања вршене су са великим разумевањем, према правим народним потребама. Радничке школе

14

Женски Покрет

1. и .2