Ženski pokret

су биле не само иструктивно него и васпитно оруђе; још више, оне су потврда, да је прогрес народног васпитања у зависности са акцијом приватне иницијативе, Отварањем оваквих практичних школа наше жене су погодиле пут ка новој активној школи нашега века; оне су развиле латентну активност наше сиромашне женске омладине и упутиле је у службу своме ближњем, својој породици, тој основици људске заједнице, своме роду, целини; таквим радом наш жене су достигле врхунац у васпитном циљу и заслужују признање са компетентне стране. Али значај удруживања није само у добру омладине; она је и у самој дружби удружених жена ca различитом и неједнаком културом, богаством и друштвеним положајем. Само замисао ствара организацију у којој се тако различити елементи узајамно глачају, дотерују, у којој дух солидарности доминира; јер их заједнички циљ спаја. Чланице са највишом школом цене напоре и добру вољу оне своје сараднице на општем добру која није била срећна да кроз школу стекне већ готове и примењене методе рада; али која, без зависти, гледа у њој свога вођу у послу, помаже је; и обе стварају величанствена дела. Па не само то, оне подједнако доприносе замишљеном циљу и стварају огромна народна богаства, силне Домове: Дом Ученица Средњих Школа, Дом Кола Српских Сестара, Дом Материнског Удружења, Болница Женких Лекара, Летовалишта и т.д.,који задивљују странце и који признају, да њихове жене имају већ право гласа, али да таквих установа нису имали. Женска друштва су неимари општег благостања. У непрекидном додиру са позитивним духовима, наша жена је умела да створи и одржи такав демократизам и у томе је оповргла западњачко мишљење, да је жена у опште конзервативна и као аква кочница прогресу. Добар део заслуга за демократизам нашег народа лежи у тој размени мисли жена из различитих слојева на друштвеним састанцима и скупштинама. У нашој уједињеној отаџбини нема те подвојености међу женама као што је то међу људима; ни вера, ни племе, ни покрајина, ни партија. У Народном Женском Савезу су окупљена сва друштва из целе земље. Историчари и социолози будућих покољења величаће овај факат и одаће признање женином раду на општем добру.

1. и 2.

Улога жене у културном препорођају

15