Zlatiborski pravnički dani
Златибор 2009 Социјална права и економска криза
Уз то, нужно је да се спроводе ефикасне мере. активне политике запошљавања. Активна политика запошљавања подразумева изузетно широко поље деловања у пракси. У њу спадају буквално било које мере које могу да доведу до повећавања могућности за запошљавање. Те мере могу да буду: индивидуалне (усмерене на појединце) и колективне - када се организовано поспешује запошљавање већег броја лица. У упоредној пракси активну политику запошљавања најчешће чине следеће активности: 1) стручно оспособљавање, преквалификација и доквалификација, односно сваки вид подстицања образовања којим се подржава запошљивост; | 2) организовање јавних радова; 3) дотирање зарада; 4) проналажење алтернативног (другог) запослења; 5) помоћ у самозапошљавању и отварању нових радних места; 6) стимулисање флексибилних облика запошљавања. Индиректно се у активну политику запошљавања може сврстати и лодстицање институционализације рада у неформалном сектору економије, као и тзв. активна употреба мера политике запошљавања.
Пре него што нешто више кажемо о поменутим мерама, треба напоменути да је изузетно важно да се мере активне политике осмишљавају тако да што директније доводе до запошљавања. Нпр. стручно оспособљавање, преквалификација и доквалификација би требало да омогуће да се незапослени или запослени који су вишак усмере на тражене послове, те се тако лакше запосле или избегну отпуштање. Стручњаци МОР истичу да се стручно образовање не сме сводити на стицање застарелих и практично неупотребљивих знања, већ да треба обухвати знања и вештине који су у уској вези са потребама тржишта рада и траженим занимањима ("запошљиве вештине"). У том смислу неопходно је да програми стручног оспособљавања: 1) изражавају потребе датог занимања; 2) имају директне везе са извршавањем послова; 3) заснивају се на најновијој и најефикаснијој пракси у том домену и 4) да инструктори познају професију и имају одговарајуће искуство, уз способност примене различитих метода учења.
Једна од веома корисних мера "активне политике" која је повезана са образовањем, настала у Данској, је "одсуство за образовање" (тзв. ротирање послова). Функционише тако што се запосленом у циљу иновирања знања одобрава плаћено одсуство у одређеном трајању (уз накнаду зараде из средстава неза-
светске финансијске кризе "Пакт" је Фуа puta uHoBupan (2008. godine). Kao noyiji dobar nipumep istiée se u "Социјални пакт за креирање послова" закључен у Јужној Кореји фебруара 2004. године. Видети нпр: Тожагах 2016, Теп-Уугаг Framework Social Partnership Agreement 2006-2015, Dublin, 2006; Towards 2016, Review and Transitional Agreement 2008-2009, Dublin, september 2008; Social Pact for Job Creation — Republic Когеа (доступно на Интернет адреси преко базе МОР).
7 Нпр. борба против раног напуштања школе.
5 Преузето из: W. N. Grubb & P. Ryan, The Roles of Evaluation for Vocational Education and Training, International Labour Office, Geneva, 1999, erp. 132.
62