Zlatiborski pravnički dani

Златибор 2010 Остваривање и заштита социјалних права

не извире толико из законских овлашћења која му се дају, већ више из личног ауторитета омбудсмана, ако се омбудсман у пракси потврди као својеврсна персонификација правне савести и културе. Успех и ефекти институције омбудсмана у потврђивању начела једнакости могућности и поступања (односно сузбијања дискриминације) у доброј мери зависе и од развијености правне културе у (радној) средини, а самим тим и од спремности средине, социјалних партнера да уважи ставове и предлоге омбудсмана.

Омбудсман за једнакост шанси и поступања

Сходно Закону о једнакости шанси из 1979. године у Шведској је (поред Комисије за једнакост шанси, као посебне управне агенције) формирана и институција Омбудсмана за једнакост шанси, чије је основна функција да промовише културу, свест о потреби унапређивања једнакости могућности и поступања на раду.

Будући да у Шведској ради значајан број (радника) миграната, и да је питање сузбијања етничке дискриминације у запошљавању и на раду од посебног значаја за примену начела једнакости могућности и посту ноја, 1986. године је основан и Омбудсман против етничке дискриминације.“ Ова институција културе (етничке) толеранције и интеграције на раду има за циљ да се методима саветовања, информисања и преговарања, превентивно делује и спречи етничка дискриминација, односно да се унапреде добри односи између различитих етничких група на местима рада ', и развије осећај укључености радника-миграната у процесу одлучивања код послодавца.

Увођење омбудсмана за једнакост могућности и поступања у запошљавању и на раду, као специјализованог омбудсмана, изгледа посебно потребно у земљама транзиције, код нас такође, (као што се и увођење општег/тенералног омбудсмана у овим земљама показало корисним - нпр. у Пољској, Мађарској и Словенији"), јер у овим земљама још увек није довољно прихваћена филозофија колективног преговарања, односно није довољно развијена култура социјалног дијалога, па би омбудсман у области радног права могао имати suas a) ay улогу у мирним методима решавања колективних радних спорова,“ у превентивном деловању и спречавању облика антисиндикалне дискриминације, као и индивидуалне дискриминације на раду (у служби).

® Thidem, erp. 67. 7 Thid., erp. 68. ” Ibid. 72 Д. Радиновић, op. cit, erp. 339. 3 Ближе о овим методима у нашој монографији: Решавање колективних радних спорова, Београд, 1999, стр. 80 30