Borba, 14. 08. 2003., S. 4

/1 četvrtak, 14. avgust 2003.

Potvrđeno da se državni suverenitet i teritorijalna nedeljivost Srbije kao države odnosi i na Kosmet. Pregovori o statusu Kosmeta neće

politika

DEKLARACIJA O KOSOVU I METOHIJI

Nedeljivi deo Srbije

početi dok se ne ostvari rezolucija 1244 i standardi SB UN

Vlada Republike Srbije usvojila je u utorak Deklaraciju o Kosovu ı Metohiji, kojom Je postignut nacionalni konsenzus za izgradnju demokratskog društva u pokrajini, zasnovanog na vladavini prava i doslednom poštovanju ljudskih i građanskih sloboda.

U Deklaraciji, koja Je upućena Skupštini Srbije, se kaže:

"Polazeći od činjenice da je državna zajednica Srbija ı Crna Gora punopravni član Ujedinjenih nacija, kao i od principa državnog suvereniteta ı Ustavnom povel-

Jom zajemčene ı Rezolucijom 1244 SB,

UN potvrđene teritorijalne nedeljivosti državne zajednice ı Republike Srbije kao njene članice.

U Deklaraciji o Kosovu ı Metohiji se ocenjuje da:

1. Dosadašnja primena Rezolucije 1244 SB UN kao nezadovoljavajuća ı zabrinjavajuća obeležena učestalim prekoračenjima mandata od strane službenika međunarodne administracije;

2. Proces izgradnje demokratskog ı multietničkog društva ı institucija na Kosovu ı Metohiji nezadovoljavajućim ı neodrživim, obeleženim etničkim diskriminacijama u privremenim institucijama samouprave, jednostranim odlukama kojima se flagrantno krše odredbe Rezolucije 1244 SB UN, kao npr. Deklaracija o legalizaciJi aktivnosti tzv. Oslobodilaćke vojske Kosova, ishitrenim prenošenjem nadležnosti sa međunarodne misije na prelazne institucije samouprave ı izbegavanjem realnih mehanizama za uspostavljanje demokratskog društva, kao što je proces decentraliZzacije; 3. Poštovanje ljudskih prava na Kosovu ı Metohiji ı opšte stanje bezbednosti kao izuzetno loše, obeleženo učestalim slučaJevima terorističkih akata, fizičkog nasilja, ubistva na etničkoj osnovi, drastičnom ekspanzijom organizovanog kriminala, razbojništvima, uzurpiranjem i uništavanjem privatne imovine, uskraćivanjem slobode kretanja, nedostupnošću institucija pripadnicima srpske nacionalne zajednice itd;

4. Proces povratka izbeglica ı interno raseljenih lica kao potpuno neuspešan, budući da se za četir: godine na Kosovo i Metohiju vratilo manje od dva procenta izbeglih ı interno raseljenih lica iz redova srpske nacionalne zajednice;

Podseća da su SR Jugoslavija, odnosno Srbija ı Crna Gora ı Republika Srbija, kao članice te državne zajednice od početka sprovođenja Rezolucije 1244 SB UN do danas:

1. Ispunile sve svoje obaveze predviđene Rezolucijom 1244 Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija od 10. juna 1999. godine ı Vojno-tehničkim sporazumom između međunarodnih snaga bezbednosti (KFOR) i Vlada SR Jugoslavije ı Republike Srbije od 9. juna 1999. godine;

2. Suštinski doprinele uključivanju srpske nacionalne zajednice u proces Sprovođenja ovih dokumenata, pozivima na učestvovanje na izborima za organe prelazne samouprave na pokrajinskom ı opštinskom nivou;

3. Uložile krajnje napore da podstaknu srpsku nacionalnu zajednicu na Kosovu i Metohiji da istraje na učešću u prelaznim institucijama samouprave, uprkos očiglednoj diskriminaciji, majorizaciji i izuzetno lošim uslovima za rad u tim institucijama.

U Deklaraciji o Kosovu i Metohiji zaključuje se da:

1. da je Republika Srbija, kao članica državne zajednice Srbija i Crna Gora, sa svim-svojim institucijama i organima, čvrsto opredeljena prema Rezoluciji 1244 Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija kao

osnovnom okviru za rešavanje problema Kosova ı Metohije, ı u tom smislu insistira na njenoj punoj ı doslednoj primeni, u skladu sa Zajedničkim dokumentom SRJUNMIK od 5. novembra 2001;

2. da se državni suvercnitet i teritorijalna nedeljivost Republike Srbije kao države - članice državne zajednice Srbija ı Crna Gora odnosi na Kosovo ı Metohiju, bez obzira na prelaznu međunarodnu administraciju, što Je potvrđeno Rezolucijom 1244 SB UN;

3. da Je Republika Srbija kao članica državne zajednice Srbija i Crna Gora čvrsto opredeljena za procese evropskih, odnosno evroatlantskih integracija, a Što je ujedno ı najefikasniji mehanizam za reša– vanje problema Kosova ı Metohije, uporedo sa doslednim sprovođenjem Rezolucije 1244 SB UN;

4. da se od misije Ujedinjenih nacija na Kosovu ı Metohiji zahteva, ı u tom smislu nudi puna podrška ı saradnja Republike Srbije, da pokaže odlučnost u realizaciji ciljeva Rezolucije 1244 SB UN, kao nepristrasna administracija u skladu sa svojim mandatom; neopterećena sukobima interesa lične ili bilo koje druge prirode ı uspostavi ambijent tolerancije, čime bi se omogućila "izgradnja demokratskog ı multietničkog društva ı institucija na Kosovu ı Metohiji, koje bi kao takve omogućile svim građanima Kosova i Metohije da uživaju suštinsku autonomiju u okviru SR Jugoslavije odnosno Srbije ı Crne Gore", što je glavni zadatak misije proklamovan Rezolucijom 1244 SB UN, ı preduslov za ostavarivanje zadatka "standardi pre statua", koji je postavio SB UN;

5. da se nadležne institucije ı organi Republike Srbije ovlašćuju i obavezuju da preko Koordinacionog centra Srbije ı Crne Gore ı Republike Srbije za Kosovo ı Metohiju daju maksimalan doprinos ı podršku misiji UN na Kosovu ı Metohiji u do-

slednom sprovođenju Rezolucije 1244 SB UN, uključujući ı insistiranje na ispravljanju grubih povreda u dosadašnjem toku sprovođenja Rezolucije, kojima je omogućeno čak ı legalizovanje terorističkih aktivnosti, legalizovanje uzurpacije imovine itd. a takođe se ovlašćuju i obavezuju da daju maksimalni doprinos i podršku međunarodnom bezbedonosnom prisustvu na Kosovu ı Metohiji u osiguravanju bezbednog okruženja za sve građane Kosova i Metohije i borbi protiv terorizma i organi–zovanog kriminala;

6. da se nadležne institucije i organi Re-

publike Srbije ovlašćuju ı obavezuju da preko Koordinacionog centra Srbije ı Crne Gore ı Republike Srbije za Kosovo ı Metohiju preduzimaju sve legalne ı legitimne mere ı inicijative radi zaštite prava srpske nacionalne zajednice i pripadnika drugih etničkih zajednica ıli pojedinaca kojima se na Kosovu ı Metohiji sistemski uskraćuju njihova prava, kao i radi zaštite interesa Republike Srbije, pravnih lica čiji je ona

_ osnivač ı drugih pravnih lica ı organizaci-

Ja čija se imovinska ı druga prava na Kosovu ı Metohiji grubo uzurpiraju, kao i radi zaštite vredne srpske ı evropske kulturne baštine u Pokrajini;

7. da se nadležne institucije ı organi Republike Srbije, preko Koordinacionog centra Srbije ı Crne Gore ı Republike Srbije za Kosovo i Metohiju ovlašćuju ı obavezuju da, u saradnji sa UNESCo-om ı UNMIK-om, preduzmu korake za zaustavljanje uništavanja kulturne baštine Srbije i Evrope na Kosovu i Metohiji, kroz selekciju i kategorizaciju kulturno-istorij-

skih spomenika, formiranje zaštitnih zona

oko najvažnijih spomenika kulture i spro- , vođenje modela zaštite kulturno-istorij- skih spomenika, preduzimanje dugoročnih . mera očuvanja našeg kulturno-istorijskog·

blaga.

sve odredbe Rezolucije SB UN 1244, od-

nosno ne ispune standardi multientičkog · života kako ih je definisao Savet bezbed- nosti UN, dok se ne sprovede decentrali- ·

zacija u skladu sa preporukama Saveta Evrope i dok se ne obezbedi potpuno po-

štovanje Vojno-tehničkog sporazuma i ZaJedničkog dokumenta o saradnji SRJ i.

9. da nadležni organi ı institucije Repu- i blike Srbije, preko Koordinacionog centra ~

Srbije ı Crne Gore i Republike Srbije za Kosovo i Metohiju, u saradnji sa UNMIK om i institucijama prelazne samouprave, kao ı relevantnim međunarodnim organizacijama ı grupama (SE, EU, OEBS, Kontakt - grupa), izvrše operacionalizaciju standarda ı obezbede odgovarajući meha-

nizam za praćenje napretka u dostizanju ·

određenog nivoa standarda i ispunjavanju dogovorenih rokova;

10. da se nadležne institucije ı organi Republike Srbije ovlašćuju i obavezuju, pored svakodnevnih aktivnosti i saradnje sa misijom UN, da preko Koordinacionog centra Srbije ı Crne Gore i Republike Srbije za Kosovo i Metohiju, u cilju doslednog sprovođenja Rezolucije 1244 SB UN, pri čemu se kao najviši i prioritetni ciljevi definišu rešavanje sudbine nestalih lica, otvaranje procesa održivog povrafka raselJenih lica, garantovanje bezbednosti i slobode kretanja i pokretanje procesa decentralizacije na Kosovu ı Metohiji kao me-

hanizma za garantovanje kolektivnog sta- -

tusa ı kolektivnih prava srpske nacionalne zajednice na Kosovu ı Metohiji, vode kroz Visoku radnu grupu, razgovore o tehničkim pitanjima ı rešavanju problema koji

otežavaju svakodnevni Život stanovnika ~

Kosova ı Metohije (npr. proizvodnja ı di-

stribucija električne energije, vodosnabde- —

vanje, zaštita od zagađenja i slično);

11. da se nadležne institucije ı organ! Republike Srbije, u saradnji sa Skupštinom Crne Gore ı Skupštinom Srbije i Crne Gore ı njihovim nadležnim organima ı institucijama, tek pošto prethodno budu ispunjene sve odredbe Rezolucije 1244 ı

standardi Saveta bezbednosti UN, ovla- ·

šćuju ı obavezuju da preko Koordinacionog centra Srbije ı Crne Gore ı Republike Srbije za Kosovo ı Metohiju ı u konsultacijama sa Kontakt-grupom, daju puni doprinos utvrđivanju platforme za iznalaženje takvog vida suštinske autonomije Kosova ı Metohije, koji bi omogućio svim građanima Kosova ı Metohije da uživaju suštinsku autonomiju u okviru Republike Srbije kao članica državne zajednice Srbija ı Cma Gora, u skladu sa Rezolucijom 1244 SB UN i njenim pratećim dokumentima, odnosno, u skladu sa državnim uređenjem i zakonodavstvom državne zajednice Srbija i Crna Gora ı Republike Srbije, kao njene članice;

12. da se nadležne institucije i organi Republike Srbije ovlašćuju ı obavezuju da, u okviru redovne sradnje sa Međunarodnim krivičnim tribunalom za bivšu Jugoslaviju sa sedištem u Hagu, insistiraju na procesuiranju svih osumnjičenih za dcla iz nadležnosti ovog Tribunala počinjenih na prostoru Kosova i Metohije, naroči-

to za dela počinjena nad pripadnicima srp- ·

ske nacionalne zajednice, i da u tom smislu pruže punu podršku BGSRICHUIG OVOE ,

"Tribunala".

kec |

RO OPEC O CO ZOO OG OV

8. da se o statusu Kosova i Metohije ne može povesti rasprava dok se ne realizuju '

oi a!