Borba, 03. 10. 2005., S. 8

Pšenica strateški proizvod

. Pšenica u Srbijimora· postati strateški domaći i izvozni proizvod. To znači, da se svake godine mora zasejati na 700.000 „do 800.000 hektara žitnih polja. Sa tih površina do-· e iu prosečnim gona rod težak oko tri miliona tona. Takav rod, obezbediće prehrambenu sigurnost zemlje, a naj: manje milion tona hlebnog zrna imaćemo za izvoz. Od toga će zemlja – svake godine prihodovati najmanje 100 miliona dolara. Ovo je istakao sekretar Udruženja za poljoprivredu i prehrambenu industriju Privredne komore Srbije Milan Prostran na tradicionalnom skupu o setvi sitnih žita koji se održava u Novom Sadu.

Kazne zbog (GPRS-a | Poreska uprava Srbije najavila je da će od danas početi da kažnjava vlasnike fiskalnih kasa koji nemaju priključen lerminal za daljinsko očitavanje podataka (GPRS). _ Kako se navodi u saopštenju, kazne za firme koji nisu postavili GPRS ferminal je od 100.000 do jedan milion dinara, a za odgovorno lice od 5.000 do 50.000 dinara. Za preduzetnike kazna je između 50.000 i 500.000 dinara. _ Zakonom je predviđena i mogućnost zabrane obavljanje delatnosti do 60 dana.

“Virdžinija” iz · Ljubovije

Fabrika za preradu i fermentaciju duvana “Duvan! iz Ljubovije do sada je od proizvođača oltkupila oko 150 tona sušenog lista duvana marke “virdžinija”. Sef proizvodnje u "Duvanu" Miroslav Radovanović je izrazio očekivanje da će ove sezone ukupno biti otkupljeno oko 1.000 tona sušenog lista duvana marke "virdžinija” i “berlej”,

„Osvajanje” Las Vegasa

Prvi organizovani nastup srpskih preduzeća u Americi od 1929. godine, održaće se od 11. do 13. novembra u Las Vegasu, koji važi za najbolje mesto na svetu u kojem se može započeti biznis. Organizator skupa je Kongres Srpskog ujedinjenja, najmoćnija organizacija srpske dijaspore u SAD. Cilj je da se našim firmama nađu strateški partneri.

Nemaš pare imaš mrak

Loznica, (Beta). Preduzeće "Elektropodrinje” iz Loznice počelo je novu akciju prinudne naplate računa za struju od neurednih platiša, koji tom preduzeću duguju ukupno 800 miliona dinara. )M)

· Odukupnog duga od 800 miliona dinara, domaćinstva duguju 200 miliona, a privreda 600 miliona. Ponedeljak, 3. oktobar 2005.

Zaštita od loše kupovine

Bez robne i korporativne marke, teško je obezbediti poziciju na domaćem i inostranom tržištu. Otuda one čine ključ uspeha tranzicije i uključivanja naše privrede u tokove globalnog tržišta

KAMPANJU “KUPUJMO DOMAĆE - OBNOVIMO SRBIJU”, MINISTARSTVO TRGOVINE, TURIZMA I USLUGA POKRENULO JE IMAJUĆI U VIDU ISKUSTVA ZEMALJA U TRANZICIJI. CIIJ JE DA SE KAMPANJOM UTIČE NA SVEST POTROŠAČA, TE DA SE KUPCI INFORMIŠU O PROIZVODU PRE KUPOVINE 1 ODLUČE ZA DOMAĆU ROBU, KAŽE PROF. DR BOJAN DIMITRIJEVIĆ, MINISTAR ZA TRGOVINU, TURIZAM I USLUGE U VLADI SRBIJE. A ŠTO SE TIČE KVALITETA, POTROŠAČIMA JE BITNO DA POSTOJI SERTIFIKAT, KOJI POTVRGUJE KVALITERET ROBE.

NI III NINI

Marka se meri

Tržišno-finansijski kriterijumi polaze od nekih konkretnih „vrednosti, koje određena robna marka stvara i koji se mogu izmeriti. To su: tržišno učešće, rast prodaje, porfitabinost, neto vrednost budućih priliva, vrednost prodaje i procenat prodaje van granica zemlje. Kada se posmatraju stavovi potrošača, kriterijumi mogu biti: svesnost O postojanju robne marke, prepoznavanje, poznavanje, imidž marke, ponašanje u kupovini i potrošnji, stepen lojalnosti. Za jačinu marke bitno je: liderstvo, stabilnost, tržište, internacionmalizacija, trend, podrška prodaji i zaštita.

A jedna od osnovnih karakteristika svih uspešnih robnih marki je upravo da traju, ističu profesori dr Stipe Lovreta, dr Goran Pctković i mr Saša Veljković sa Bkonomskog fakulteta u Bcogradu. Tako je naša marka *pirotski ćilim”, uspešno promovisana širom Hvropc još krajem 19. vcka, koristc-

ći tehnike i instrumente marketinga, karakteristične i za današnje poslovanje. U tom smislu, je i akcija izbora “Najbolje robne marke Srbije”, način da i javnost i preduzeća, shvate da je izgradnja uspešne robne markc prcsudno strateško pitanje tranzicije naše privrede. Naime, bez robne i korporativne marke, teško je obezbediti dobru poziciju na domaćem i međunarodnom tržištu. Otuda one čine ključ uspeha tranzicije i uključivanja našc privrede u tokove globalnog, tržišta.

Marka proizvoda nije sa-

mo obično ime, koje služi da označi neki proizvod. lo jc jedna od njenih funkcija, ali je stvarno značenje marke proizvoda za potrošača - njcgov sistem vrednosti, kao i položaj u društvu. Marka proizvoda služi kako bi sc vršila identifikacija kako proizvoda, tako i proizvođača. Samim tim, ona je garant kvaliteta proizvoda i zaštita od loše kupovine.

"Takođe, robna marka sa sobom mora da nosi duboki set mišljenja i asocijacija vezanih za nju, mora da

pruži “vrednost plus” po-,

trošaču. Ona predstavlja i način na koji potrošač vidi, opaža i razume odredcnu marku proizvoda, u svim njenim dimcnzijama.

ponuda

Prerađivači ponudili proizvođačima grožđa skromne otkupne cene

Kruševac. - Proizvođači grožđa u Rasinskom okrugu, pre svega u župskom kraju gde ih i najviše ima, još uvek nc znaju šta će sa ovogodišnjim rodom. l ako ovce jescni, zbog neodgovarajućih vremenskih uslova, grožđa ima znatno manje nego minule godine, veliki prcraćlirači nisu previše zaintereSovani za otkup.

Kruševački “Rubin” ponudio je proizvođačima grožđa zaista skromne otkupne ccne, koje su čak niže od prošlogodišnjih. Pored toga što bi isplata u tri rate počela od decembra meseca “Rubin” nudi tek 0,75 dinara po Šećernoj jedinici, Što u Zavisnosti od kvaliteta grožđa iznosi između 10 i 14 dinara po kilogramu. Aleksandro“ačka “Vino Župa” još nije konačno odredila otkupnu

cenu, ali se nagoveštava da

neće biti nekih većih odstupanja od cene koju daje “Rubin”. ;

Zbog svega ovoga vinogradari u Rasinskom okrugu tvrde da pod ovim uslovima, pre će uništiti ovogodišnji rod, nego ga predati prerađivačima. Oni takođe ističu da će nastaviti sa uništavanjem vinograda, jer već više godine od proizvodnje grožđa imaju samo gubitke. Valja podsetiti da je u župskom kraju tokom proteklih nckoliko godina posećeno i iskrčeno blizu trećinu zasada vinove loze.

- To što nam nude prerađivači za ovogodišnji rod jc više nego sramno i nama ne pada na pamet da dajemo grožđe pod tim uslovima,

kaže predsednik Udruženja

vinogradara, vinara i voćara župskog kraja Sava Bašić. "Troškovi proizvodnje su du-

Da bi bila prezentirana na pravi način, brend mcnadžer mora da poznaje atribute, po kojima potrošači vrednuju konkurentskc marke i da izabere poziciju za svoju marku.

Za uspešno pozicioniranje marke, treba poznavati nckoliko koncepata, koji su sadržani u strategiji pozicioniranja i čije uspešno rešavanje, garantuje pozitivnu rcakciju potrošača. To su: ličnost marke, slika potrošača i sadržaj ponude marke. Stoga marketing menadžer, u procesu dodavanja vrednosti, povremcno treba da lansira

inovacije vezanc za m.arku, da se poziva na nasleđe, da podržava određenc rituale (povodom praznika ili značajnih datuma) ili da izaziva određena osećanja. Internacionalizacija marke je proces, koji najveću ekspanziju doživljava posle Drugog svetskog rata.Vrcmcenom, svc višć marki dobija status tzv. svetske marke: koja je vođena na osnovu istih strateških principa i na isti način pozžicionara na različitim tržištima, koja ima visok nivo standardizacije, markcetinškog nastupa na svim tržištima i koja može da se prilagođava odrcđenim lokalnim tržištima. Naravno, svetska marka podrazumeva i globalnog

plo veći od prošlogodišnjih, a cene niže.

Za takvo stanje, ističe on, nisu krivi samo vcliki prerađivači koji ucenjuju proizvođače, nego i Vlada Srbije koja ne preduzima ništa da bi se zaštitili vinogradari.

Bašić podseća da je Ovogodišnji rod prepolovljen u

potrošača kosmopolitu, otvorenog, za nove vrednosti i proizvode iz celog, sveta. Što sc tiče srpskog, tržišta, istraživanja su pokazala da su najslabiji atributi naših robnih marki, oni koji bi, generalno, trebalo da utiču na odluku potrošača slab kvalitet i zastarclost domaćih proizvoda. Sve u svemu, malo jc inovacija, proizvodi sc teško prilagođavaju svetskim standardima kvaliteta novije gcneracije. U ovakvoj, situaciji, agresivan nastup strane

konkurencije i velika ulaganja u marketing, a pre

svega u promociju, doprincli su da jc vcliki broj stranih marki i kompanija, u svesti domaćih potrošač, nu veoma visokom mustu. Zato i ne čudi, da sc za vrlo malo sprskih marki čulo u svetu.

Naravno, postoje i primćri preduzeća, koja su uspela da uvedu na tržište novć marke, zauzmu jake pozicijc i krenu u osvajanje okolnih tržišta. Preduzetnički duh, usvajanje marketinških principa u poslovanju, briga Za potrošača, inovativnost i kvalitet proizvoda, uz uspcšnu komunikaciju sa ciljnin segmcntima, diprincli su da tc marke postanu lidcri u svojim granama.

J. Vujadinović

odnosu na prošlogodišnji, a prerađivači su totalno nezainteresovani za otkup i tih manjih količina. On istovremeno postavlja pitanje, od. kojih i kakvih sirovina tolika proizvodnja vina i drugih alkoholnih i bezalkoholnih pića u “Rubinu” i “Vino Župi”.

V. Đikanović

Belgrade Stock Exchange Se(vicey.

Belgrade Stock Exchange . www.belex.info Omladinskih brigada 1, 11070 Novi Beograd wap.balex.info SMS: 4560 fax: + 381,11.311 7304 SMS: 1027

contact: info(0belex.c0.yu www.belex.co.yu

WROGRAOSKA BERZA

BELGRADE STOCK EXCHANGE WEEKLY REPORT 29.8.-2.9.2005

[TT O O O O ra O SUR SR | led Value | 688.308,200 |_______1400

TI ERI II

KOJI Zoo PLL Me NA | UM 3 | DOR AVA. | O e veb MRAV. Say aj ajde 1 O | _____SUE IO M (swabW War damama __d._ _____- : | 31ava |__665 ______317604526| _10| "0 ——) BET || | ssam | m d- — EM nad

O [ed IN | wu

ja Od

ua in y

|

No. ades 21.409%

78.60%

ares NO. JI || |

| _Symb ;Tadii |___GR0B___ x

eograd - Zel

.d. Bi a Morava a,d. ŠON PRM GI MULL OM oi O RL. |___MRVA __| Inex Company • Ineco a.d. Beograd

|Začanska banka a.d. Cačak,

'olrijajućih ležaja a.d.

|, i. i ONI

. ivriica preciznih odlivaka 8.0. – pad SG LUJ ODO O UN POO | INO RO U LO | j-fogres audi, Beog |__PRGS__|_________S00| – Retko ORO O ra KOgra O TOO pama JO HMS On n _ 400) eca Nad O OU Or OJ MSV i e eo aaa

*block Irading excluded

radad Vali ] Alfa plam a.d. Vranja, obične akcije 8 pravom glasa | ALFA | _____ ____2O,BBU| _______62,539,692J Cabanska banka 8.0. Cačok, obične Bkcije sa pravom glasa | CCRB | ______ 2,600) ___ _41,564,(0|| :alenika Filofarmacija 8.0. Zemun, obične akcije sa pravom (la5a. | PIO | __ ____660/ 9

| ______53,244,519| lemofarm koncem 8.d. Vršac. obična akcije sa pravom glasa. |___HMFR___ 30,924,023| | obične akcije 5a pravom gl658a 29,453,043)

jas i (CJ SPORO OT O IOS y ol O O O ada VANA CSD|| Da SAVU | _ | ___ ___OS\ ____IJTAGI

Obveznice RS sorije A2010Ć,

*block irading excluded

M „Belg ck Exchal | o.of (rade: | OGG Ae Adna SGeunfes dG Bograd E_u TOMEREA OZ BON dBNan Pr Ur 3IBONOJ O G0A-3ı RUKU OŽI Delta broker a.d, Beograd

ntercily broker a.d. Beograd | 08 ___,0 JI 2.B2%| | MN _ UMIDLAOŽH

Eodzcia:d:Booored | O 3 ap O VANI 160) MRVIRvosinanl a 6 NOviasd —— a Oi ya TH JEL O OVO RO DOI IKO O OU

Galenika broker a.d. Beograd______ _____ ____________| broker a.d. Beograd | ____ ___ 1.6%} ____ ___3.86%) bmes broker a.d. Beograd WIwwwwwWWNC.= 1 Misu

ei :d. g

&V Investments d.o.o. Novi Sad alen

ul

i nergo broker a.d, Beograd | _ TT 1173.50%_ 5.22%

block trading excluded

|) MANAMA, Belora | ( panzala.d, Beograd | „______________I,V _ NO U VOTE CL NO. PSV

ržište novca a.d. Beograd isumadija broker a.d. Kragujevac onvest a.d. Novi Sad

| ON (ra AC – broker a.d, Beograd CC OL PUN | 1 | Hypo Aipo-Adda-Secuniis do Becgrag___ _____ ____U_OO| ___——458 3. | Sinleza invest Group ad. Beograd___ _____ _______ —-|__---- E x CHI

&V Investments d.o.o. Novi Sad mad KO O |___-_SYI

block trading excluded

Kursna lista Narodne banke Srbije

ZEMLJA OZNAKA VAŽI KUPOVNI SREDNJI mu VALUTE ZA KURS KURS ME EMU EUR ı 84,70 1 EO 4.7066 84.96150 [7 AUSTRALIJA AUD ! O 3 6359 5 | 1 1

10,7536

USD

70,4187 70,6300

ia