Borba, 03. 10. 2005., S. 9

Ponedeljak, 3. oktobar 2005.

kultura

BORBA 9

Ugodite ušima!

Nastupom Budimpeštanskog festivalskog orkestra večeras počinje 37. BEMUS; sutra premijera Glukove opere „Orfej i Euridika” u Muzeju 25. maj

Budimpeštanski festival-

ski orkestar pod dirigentskom palicom Ivana Fišera, otvoriće večeras u 20 časova 37. Bemus u Kolarčevoj zadužbini, a izvođače i poklonike klasičnih nota pod sloganom ovogodišnjih svečanosti “Ugodite ušima”, pozdraviće operska diva Katarina Jovanović. .„ Karte za premijerno izvođenje Glukove opere “Orfej i Euridika” u režiji Bojane Cvejić, u kojoj nastupaju Stiv Vehter iz Nemačke, Aneta Ilić i gumica Ana Sofrenović, u Muzeju 25. maj, sutra uveče u 20 časova, već su rasprodate. Reprizna izvođenja ove opere, za koja su karte po ceni od 300 dinara još uvek u prodaji, zakazana su u sredu i četvrtak (5. i 0. oktobar) u 22.30 časova u Muzeju 25. maj, uz obezbeđen autobuski prevoz GSP.

- U koncepciji režije ove opere najvažnije mi je bilo da istražim težnje opere kao glomaznog, dela, ali i potrebu za poigravanjem žanrova uoperi, od glume do pevanja, objasnila je rediteljka Bojana Cvejić. Prema njenim

Prodi među

Oni dolaze. Da proverć koliko ste se promenili. A oni su poslednji put bili kada je sve počelo. Ukratko bi baš na ovaj način mogao da se opiše koncert kultnog, sastava The Prodidži narednog, petka u hali 14 beogradskog šajma.

Seks pistolsi devedesetih, kako ih nazivaju, odnosno tehno varijanta popularnog, britanskog benda osamdesetih, su imali koncert u glavnom gradu Srbije 1995. u doba sankcija, kada je retko koji inostrani bend zalazio u Ove krajeve, a tada prepuna hala “Pionir” bila je premala da primi sve koji su želeli da ih slušaju. Sada kad su se Stari donekle izmenile Prodidži će ponovo nastupiti u Beogradu, po drugi put.

Britanska. grupa Prodidži Maštupiće u Beogradu dan Posle koncerta u Zagrebu 0. Oktobra, kojim započinju evropsku turneju. Posle Be0Brada, 8. oktobra nastupiće iu Skoplju.

Za predstojeću turneju,

rečima, prostor Muzeja 25. maj izabran je kao ambijent za izvođenje ove opere kao lažni neutralni prostor.

- Namerno smo želeli da

Rediteli opere “Orfej i Euridika”: Bojana Cvejić

“Orfeja i Euridiku” izmestimo iz operske kuće, dodala je Cvejić. Ana Sofrenović koja će nastupiti u ovoj operi istakla je na konferenciji za

Srbima

na kojoj promovišu albunı najvećih hitova “Their Law The Singles 1900-2005”, Prodidži su pripremili novi vizuelni šou, usavršivši inačć legendarni živi nastup koji ih karakteriše i zbog kojeg predstavljaju jednu od najuzbudljivijih koncertnih atrakcija današnjice. Predgrupe na koncertu biće do-

Mesec japanske

kulture

Građani Beograda i Novog, Sada imaće prilike da se upoZnaju sa savremenim i tradicionalnim duhom Japana tokom Meseca japanske kulture, koji počinje danas. Svečano otva– Minje i prva manifestacija ove Već tradicionalne akcije biće Priređena u Sportskom centru “Šumice” u Beogradu večeS u 19 časova. Na svečanom otvaranju govoriće ataše za kulturu Ambasade Japana gospođica Jukina Gonda, a odMah posle toga održaće se demonstracija borilačkih veština.

U okviru Meseca japanske kulture na Fakultetu dramskih Mmetnosti biće prikazana revija savremenog, japanskog, filM, biće održani koncerti Tacuje Komazakija i njegove gruBe Pangea i koncert violinistkinje Megumi 'Tešima. Takođe

. biti održana demonstracija origamija, ikebane, kao i takmičenje u govorništvu na japanskom učenika Filološke gimMčije u Beogradu. Japan će, takođe, imati svoj štand na SajMU knjiga u Beogradu, na kome će biti priređeno niz mani-

štacija,

D. M.

maći bendovi Mistake, Mistake i Overdrive. Mistake,

mistake će nastupiti u 21.00, a sat kasnije i Overdrive, dok će glavne zvezde početi koncertni šou u 23 časa. Od dva sata posle ponoći predviđen jc i afteršou parti Prodidži u klubu '"rcZOT. M. Vasić

||

Kurs persijskog jezika

Kulturni centar Irana u Beogradu i ove godine organizujc kurs persijskog, jezika čiji je upis u toku i traje do 5. oktobra. Učenje persijskog, jezika obuhvata četiri nivoa, uključujući i prcvođenje sa persijskog na srpski i upoznavanje sa klasičnim persijskim tekstovima.

Kurs se održava dva puta nedeljno i besplatan je za sve polaznike. Zainteresovani mogu da sc jave Kultur-

nom ccntru Irana. N. A.

novinare, uoči premijere, da je za nju poigravanje formom i vokalnim mogućnostima uvek veliki izazov.

K. L. P.

O NNNNNNI

Umetnici u prostoru ı vremenu

Memorijal „Nadežda Petrović” počeće 15. oktobra u Cačku

Ovogodišnji 23. memorijal “Nadežda Petrović” biće svečano otvoren 15. oktobra u Čačku. Biće dodeljena dva prestižna priznanja - Nagrada Memorijala “Nadežda Petrović” i zajednička Nagrada Umetničke galerije i publike, najavila je na konferenciji za novinare Milica Petronijević, direktor, Umetničke galerije.

- Ovogodišnji Memorijal ispituje mogućnost savremenog susreta i dijaloga umctnika dva prostora: Srbije i Crne Gore i Nemačke, prostora u kojima se Nadežda, pre stotinak godina, prvenstveno formirala kao umctnik, istakla je Petronijević.

Selektori Memorijala dr Zoran Gavrić, profesor tcorije na Akademiji primcnjcne umetnosti u Beogradu i dr Vladimir Vukićević, profesor filozofije umetnosti i estetike na Akademiji likovnih umetnosti u Cetinju saopštili su novinarima da su se za Memorijal opredelili da predstave dela prestižnih umetnika iz naše zemlje Milice Stevanović, Dragane Žarevac, Anice Vučetić i Natalije Vujošević, a iz Nemačke Petera Velca i Kristine de la Garenc ke )ji će prezentirati najnovije radove urađenc u sistemu visokih video tehnologija. Oni su još napomcnuli da ovi umetnici temu Memorijala prostor-vreme, kao problem razrešuju u “dvc dimenzije vremena, zatim kao “unutrašnji prostor”, “VTĆmenski sklop”, kao “problem pogleda, kretanja i uzvišenog”. M. M.

Sezona posvećena jubileju

Ve d

Kruševačko pozorište će tokom sezone 2005/2006. dostojno obeležiti šest

decenija postojanja

Novu sezonu koja jc započela prvih dana oktobra, Kruševačko pozorište otvaa, kao i prethodnih godina, Pozorišnim danima. Kruševljani će imati prilike da vidc najinteresantnija ostvarenja naših poznatih pozorišnih kuća, kao i retrospektivu predstava kojima je Kruševačko pozorište obeležilo prethodnu veoma uspešnu sezonu.

- Verujem da će publika biti zadovoljna jer će na programu biti predstave koje su pobudile najviše pažnje kod ljubitelja pozorišne umetnosti, kaže Branislav, Nedić upravnik Kruševačkog pozorišta. On posebno izdvaja predstavu koju će uskoro Kruševljani moći da vide, i koja. je prema njegovim rečima bila najgledanija prošle sezone. Reč je o komadu “Tri sorcle” u izvođenju Zvezdara tcatra, a u režiji Milana KaradŽića. - Tokom Pozorišnih dana u Kruševcu, gostovaće i Beogradsko dramsko, kao i Atelje 212, ističe Nedić, a pored najinteresantnijih predstava našeg domaćeg, pozorišta, planiran je i svojevrstan mali pozorišni maraton. Io će biti predstave za decu takođe u izvođenju Kruševačkog pozorišta “Vlade Divac i tim snova”, “Nemušti jezik”, “Tajna čarobnc muzikc”. Ovaj maraton počeće u 11 sati pre podnc i trajaće dok

Književnost

Novi broj beogradskog časopisa “Književnost” (3, 2005), čiji je izdavač “Prosveta”, posle samo dva broja, pod uredništvom Milovana Marčetića i sa promenjenim vizuelnim profilom, pojavio se u staroj formi i pod novim uredništvom, sa Milanom Đorđevićem kao glavnim i odgovornim urednikom. U ovom broju priloge objavljuju R. Bigović (Spcktakularnost zla), Z. Vidojević (Ravni stvarnosti), M. Šutić (Podrhtavanje smisla), DĐ. Koruga (Klasično-kvantni komunikacioni sistem ĐOVOra: osnova za razumevanje psiho-bio-fizike jezika), RH. Kordić (Ko želi, ili subjekt želje) i L. Petrović (Aksiologija u fenomenološkoj estctici). U rubrici “Tumačenja”, M. Ranković se bavi romanom “Ada ili Radost strasti”, Vladimira Nabokova, R. Đorđević filozofijom Lava Tolstoja, M. Dan poezijom Nikite Staneskua, J. Marić paralelama između Jungovog sinhronističkog smisla i smisla u tragediji “Hamlet”, a III MN

ardlj

Izdavačka kuća “Stubovi kulture”, koja je pre sedam godina objavila prvu zbirku priča Saše Obradovića, nedavno je predstavila njegov prvi roman “Mardijan je najzad mrtav”, u ediciji “Mi-

nut”, kao 104. naslov.

Urednik Gojko Božović je podsetio da je Obradović u knjizi “Ulazak u zamak” pokazao iznenađujuću zrelost kakva se retko sreće kod debitanata i da

ma U zemlji: scena iz “Svinjskog oca”: Seka Sobljić

mogu da izdrže i publika i glumci, objašnjava Nedić.

Planovi Kruševačkog, poZorišta za Ovu sezonu su VComa ambiciozni. Ovo pre svega zbog činjenice da pozorište tokom narednog proleća slavi 00 godina postojanja i za taj jubilej se već sada ozbiljno priprema. Osim toga treba održati i po mogućnosti učiniti korak više u odnosu na veoma visok rcjting pozorišta zabeležen tokom protcklc sezone. Valja podsetiti da je Kruševačko pozorište na raznim poZori| iN) | __ M |

R. Pajković tumači nedoumice vezane za Njegoševu “*Posvetu prahu oca Srbije”. Ponovo čitamo “Uzgrednce zabeleške” E. Koša, a u prilogu “Lettre internationale” priloge objavljuju J. Ribnikar, Z. Gluščević, Z. Krasni, N. Daković, B. Jovanović i B. Vongar. Prozom i poezijom su zastupljeni S. Ignjatović, M. Belančić, Z. M. Mandić, V. Zupan, R. Stojanović i M. Lanese. Sadržajan je i bogat i književnokritički blok o novim knjigama.

U uvodnom delu novog broja časopisa “Drama”, glasila Udruženja dramskih umetnika Srbije, objavljeni su tekstovi opštcg, kulturuloškog karaktera: E. Holer: “Ljudi reči i masovni pokreti”, Ž. Ajdačić: “Kulturna politika Beograda u tranziciji”, M. Đorđević: “Čuvajte jezik kao zemlju” i M. Ševarlić: “Tamni vilajet”. Pozorišnu hroniku na kraju sezone pripremio jc HR. V. Jovanović, a autori pozorišnih eseja su S. Jovanović (Ejdusov florct) i M. M. Obradović (Usklikni-

Predstava koja je pobrala niz priznanja na festivoli-

...

šnim festivalima tokom samo jedne sezonc dobilo 25 nagrada, a tu je još i Plaketa grada Kruševca.

- Mi ćemo već narednih nekoliko dana početi sa pripremama za izvođenje predstave po tekstu Jovana Sterije Popovića. Definitivno još se nismo odlučili koji bi to tekst bio, ali je sigurno da će biti Sterijin, jer želimo da se uključimo u obclcžavanje 150 godina od smrti i 200 godina od rođenja našeg, VClikog dramskog pisca, kaže Branislav Nedić.

Pored ove planirane prcmijere, Kruševačko pozorište će do Nove godine pripremiti još jednu premijernu predstavu, Ovog puta za najmlađe. Reditelj Bojan Milosavljević koji je uspešno pripremio više puta nagrađivanu predstavu za decu “Ncmušti jezik”, ovog puta ćc raditi po tekstu Miodraga Stanisavljevića *I mi trku za konja imamo”.

- S obzirom da ove sezone ulazimo u proslavu jubileja 60 godina postojanja Kruševačkog pozorišta, očekuje nas rad na jednom vcoma ambicioznom projektu, kaže Nedić. U pitanju je komad po romanu Meše Sclimovića “Tvrđava”, a ovo delo će kako je već dogovoreno, režirati Nebojša Bradić. Planirano je da rad na projektu počne marta meseca, a prcmijcrno izvođenje da bude u aprilu.

U međuvremenu Krušcvačko pozorište nastavlja sa izvođenjem svojih predstava koje su proteklih godina ovu pozorišnu kuću svrstale u red najuspešnijih u Srbiji. Upravnik Branislav Nedić sa neskrivenim zadovoljstvom ističe da su pre nekoliko dana dobili poziv da učestvuju na Danima klasika *Vršačka pozorišna jesen” u Vršcu sa predstavom “Svinjski otac” koja je do sada pobrala niz nagrada na festivalima u zemlji.

V. Đikanović

MM) MIM, |

OVAA

mo s glumavlju). Z. 1. Jovanović piše o sto godina Kočićevog “Jazavca pred sudom”, odnosno o ovom delu na sceni, a Il. Panić predstavlja savremena dramska

O

. W .

WM

O \ M 0 dela. Prozu objavljuje M. Dimić, poeziju S. Radulović, a likovni prilozi su B. Miljuša. Publikovano je i više informativnih tekstova.

M. C.

IRINA RINA NINI RIR RINA HI IR IRRRRiMRIMAIMI RMAN

an je najzad mrtav

gijc.

su ncke priče iz te zbirke već prevedene na strane jezike i uvrštene u antolo-

On je skrenuo pažnju na izuzetno umećenje pripovedanja Obradovića i “izbrušeni” stil pisanja, istakavši da jc autor od samog početka prepoznao u mitskim prostorima svoj svet, koji jc stvarao putem istraživanja, crudlicijce i ozbiljne književne kulture.

Božović je za novi roman rekao. da jc složen i zahtevan, jer se autor kreće ve-

oma vešto kroz različita vremena i isto-

rijske periode.

Polazeći od Šekspira, koji mu je sa dramom “Antonije i Kleopatra” poslužio kao polazna osnova za lično viđenje tog, legendarnog, ljubavnog para, Obradović je ispleo priču koja dotiče naše vreme, rekao je Božović.

a aaa are e a O aaa ia meri