Pravda, 21. 12. 1933., S. 7

7

П Р А В Д А

21 -XI1-33

НОВИ ОБРТ У ННШКОМ ПРОЦЕСУ

Суђење Богдану Видаковићу

одложено

САСЛУШАЋЕ СЕ НИЗ СВЕДОКА, ДА СЕ УТВРДИ ДА ЛН ЈЕ ВИДАНОВИЋ СТВАРНО ПОУБИЈАО ЖРТВЕ

Ниш, 20 децембар. За ланашње суђење Богдану ВндановнНу, који је оптужен да је нзвршно ннз свнрепих дела за које Кривнчн . закон пре\зиђа смртну казну, владало је у Нишу исто тако велико интересовање, као и првог дана, утолико више, што се данас имЈла донети одлука о предлозима које је поставно суду државни тужи Лац у вези са позивањем пред суд ЈЈбвнх сведока. Државни тужилац г. Доннћ на прошлом суђењу је преддожио да се позове пред суд шеф управе полиције у Нишу г. Коковић са нследнпм органима нишке полиције, да бн се изјаснилн да ли су ВидановиНу изну1)ена прнзнања батинама н да лн је према њему уопШТе вршено насил>е. Исто тако, државни тужилац поднео је предлог за саслушавање још ннза сведока. Цело пре подне данас суд је већао о предлозима н у поднс прогласио следеНу своју одлуку: Пред суд Не се позвати нследник г. КоковиН и шеф кривичне полнције у Нншу г. ВулетиН, којн Не под заклетвом дати исказе о томе како је против ВидановнНа вођена истрага, као и о томе каква је тшсма ВидановиН слао из затвора. ПоззаНе се низ сведока, међу њима Босил>ка Ма»днН н Божа НнколгкН. и прибавити разна уверења и извештајн из Ложионице Црвеног крста. као н саслушатн машиновоће Бо жа БабиН н ПетковнН. Од ложионипе у Црвеном крсту тражиНе се извештај, да ли је ВидановиН 21 септембра прошле године, на дан када су убијене Зојица Преметарски н њена кНн Лепосава, био на служби у ложионицн, јер он ВидановиН то Јврди у своју одбрану. У току истраге искрсла је још јед ва интересантна околност, то јест мисли се да је покојна Лепосава дигла из једне банке у Нишу Зо.ООО динара. а тога новца нема. Суд је оем тога одлучио да се повогве пред суд и саслуша потпукозшж г. ПетровиН из Заоечара, којч треба да пред судом да "исказ о томе, да ли је Лепосава Переметарс^и А1ала њем>" неке пакете железницом, услугом .оптуж^ног., Вида^ошфа. •:-..Ш*!5®а Не се саслушата н деЧко

Ђура, који је бно слуга код Зојице и Лепосаазе Преметарски. Он трсба да да нсказ о томе, дали је постојао још некн кл»уч, ко)Им би се врага на кл-Ни Лепосаве и Зојице могла отворити. Од МарнНа Драгутнна н шефа ложионице у Црвеном Крсту треба да се сазна да ли је ВидамовиН био на служби ноНу између 1« н 17 маја прошле годнне. Маши>новоНа Мила« АнНелковиН саслушаНе се о томе, да ли га је »оНу између 21 и 22 септембра заменно на служби са машмном из Цариброда ВидановиН и да лн му је ВидаловиН тада предао дужност. ПрибавиНе се извештај од комондира четврте полицнЈСке станице о томе шта је њему гтре извесног времеиа причао покоЈни Љуба, зин Ззјице Преметароси, ко>ји је гтре извеоног времена умро. Према одлуци суда, иавршнНе се вештачење писама која |е Видаиовић писао из затвора. Заткм, треба да се утврдл, када је писано пжгмо, које је наНено на једном путу, а чз кога се утврђују извесне везе Богда-на ВидамовиНа са нвкш» женама. Суд је одлучио да позове на саслушан>е. Владнмира ЧохаџиНа, који је за живота покојне Зојице н Лепосаве бид њихов у неку врсту правнн саВстник. У вези са писмнма, ко^а је ВидановнН писао сзвојој жетен из затвора, саслушаНе се кзо ' свеаок претседник општлне прада Ниша г. Милорад ЧзвдзревиН. Из родног места ВидановкНа прибавиН?. се уверење о владању и ранијем жнвоту Вндановића, као н о томе с ким ое дружио и заогго је био кажњазан. На кдуНем суђењу државни тужилац г. ДониН поднеНе предлог да се пред судом саслушају претселннк Окружнот суда г. др. Живан Марковић и суднја г. ЋирковиК којн су првог дана када је Богдан спровеДен у суд разгонаралн с н»нм и тада је ВидаиовнН пред њнма гтрианао своја дела. Због овог преллога државног. туж%»ца вероватно је да Не се нз^рнцгл н сасгао с\*дског.~се-ната. зи_ сг-1. Св. НкколиН.

МИСТЕРИОЗАН ЖИВОТ НЕКИХ МУСЛИМАНСКИХ СЕКТА У ЈУЖНОЈ СРБИЈИ Обесне орги!е у једном сектбшком „манастиру" крај Штипа ТАЈАНСТВЕНА СЕКТА БЕКТАШИ

ШТИП, децембра. I стране може да служи за пример, Недокучива мистернја и дан да-} дотле на извесне њене поступке мо

нас обавија живот извесних заоста лкх слојева нашег. муслиманског живл>а на југу. Иза густог вела тешко је да допре поглед иноверцу. Ако би тај свет кога н пустио да завнри у његов интимни живот, то је само до нзвесне границе, до дебелих зидова. Али тамо, мало дал>е, нза спуштених „шалона" и внсоких плотова, тамо се не иде. Тамо су они свет за себе. На први поглед, њихов живот, бар за мештане других вера, не изгледа тако загонетан. Муслимани, ако су им некн хришНанн добри пријател>и, ннсу према њима сасвим затворени. Примају их у своје до- ј мове, госте их, дозвол>авају нм да гледају како се клањају Алаху, по-. знвају на светковние, Бајрама н Ра- \ мазана. Дозвољавају чак и својим | женама да се поЈ^ве пред оваквим | гостима откривене. | Кажу, шта внше, да и Турци самн ! терају своје жене да се што бол»е ! дотерају кад хоНе да их прикажу 1 својнм пријатељима. Најлепше свилене тоалете прекрнвају њихова вит ' ка тела, супротно ономе у чему се појављују на улнци. ПосматрадуНн буле како под дугим терлисима шетају улииама, човек би рекао да оне живе претерано солидно. Али ка да човек дође у њнхове домове, зачуди се. Невероватна супротност

ра човек да се згрози.

такође иза тврдих зидова. На улазу, са стране реке, велика је гво»дена капија на ко|ој виси гвоздена дервишка капа. Она говори да Је гамо иза зидова неко турско „ТеНе" — гробље, где почивају великодостојници. Једна од зграда је зборнииа, нека врста храма где се приређују молитве и обесни разврат. У њу је тешко уНи, али се кроз решеткасте прозоре да провирети мало у дубнну. Ту је |едноставна дворана, сличиа иамији, само што по крапу има неколико мкндерлука. Никахвих учраса, само што |е место за поглавицу мајло раскошније. Огромни персиски

Опа секта проповада крајњу чес- прекржиМу простра« п«1 тнтост, оссћање праале, са.шлости, I 4™ манастир одиш' а у исто вреие и луд.чко пнјаичење -крноћ^ П^мкчу ПОСУГ«« н развратну влуд. Члановн ове сек- »' о«м»рући «>»»«■

Једна џамиЈа

га. Сзи свој посао обављају. не нн« тер©с\ г ј>*Нм ое шта други раде. Једико 6и са неповерењем погледали страсша, али кааа би видели да стојите са Шеком, омањим човеком бла жена изгледа, продужили бн пут. Предвечерје је. Сумрак се полагано спуштао на Штип, о<5ухватај\'Ни постепено и „теНе". Домало па ће и вечерња молитва. Тешка гвоадеча врата гтомичу се. а људске фигуре тајанствено промичу поред нас. I Пред теппсим вратима стоји један крупаи син по.тумесеца. ко«и једино отвара врата вернима. Вече је већ пало. Мало дал»е, код „ПролеНа" чује се радио, а манастир обухвата |ош веНа мисшчиост. Људн и даље долазе, гвовдвна впата шхркпе и кроз њих пролаве и буле и мушкарци. Куда иду? На молитву, вечерњу иолитву. Да нас је некн муслкмански правник. Шта се догаНа у манастиру то се н< види. Само отуда ретко кад допре глас дозивања Алаха. Поред манастира проНе једна фигура, вилиш да је то неки муслимлнкн, обрезе се око себе, баци през-

Оне су јако раскошне. Свака њихо- | те морају бити до крајности чести- Р Ј® погле Д на ианастир,- пљуну, а ва, и најмања н најпростија, хаљи- ^ тн, па макар били н у жнвотној опа п Р еко н»егових усана излете нека на је ол скупоцене свиле, украшена сности. Туђе не дирај н чувај га бо- , псовка.

богато. И љупке су. Ножевнма т тело Њнхов закулнснн живот, међутим

ље н савесннје него своје — то је| — То је бмвши Бекташ, копи ј« једно од најглавнијих њихових ге-1 напустио секту, објасни мн мој праслова. И тога се стриктно држе. Је- . тилац, један стари учитељ. и • . „ лан Бекташ ннкада неНе урадити . д очла ми је исттричао болно рси погпуно Је таЈанствен. НиЈе он само неко нечасно дело па макар изгу- даа ф Наг , љеН)е овог ЧУС лкмана којв мнстериЈа за хришћане, веН често и б ио главу< Проказивање и подмета- м у н»иховој секти може да логодиза правог правцатог^сина Пророка.1 ње за Њ У НХ ј Ј наЈвсКи порок н та . |« У с€кти може да ЛОГОДЛ т- "• ** ислам.^Јсао кав човек не ма места у њнховој сре I Како се оргија у манастнру дини. Лупежу, такоНе, меНу њима ј Прошло је доста времена од странема неста.. Ако је такав случаЈНО и^повести Мустафике, наставио залутао у њихову средину, они га. Ј€ учитед,. када ин ј€ жпртао жнпрогоне н издају властима. 1 ^ у „анасткру. И осеНање самнтогти а - , т га јако је код њих' развијено. То На "черње иолнтве, кала вН, чоћ

ПОСЛЕДЊЕ ВЕСТИ

ИЗВЕЛЈТАЈ ДИРЕКЦИЈЕ РЕЧНЕ ПЛОВИДБЕ 0 стању температуре, леда в времева на Лунаву н прнтокама на дан 20. децембра т. г. Јутро На Горњем Дунаву: Температуре од —3 до —15°. Лед стоји од уставе код Пасаве до Регенсбурга, од Мохача до више Пеште и више Комррана. ИзмеНу о.внх места лед у покр.ету од 107« до 15%. Време: облачно. На нашем Дунаву: Лед стоЈи код Дража више Бездана, код Апатина в од Даља до ушНа Драве. Од Даља низводно до Голубца лед у покрету од 70°/о до 80°/«. Јачина леда до 20 см. Температура од —7 до —14°. Време: облачно са снегом местнмично. У Нердапском сектору лед стоји код Ливадица и у Казанима, а ниже В >их у.покрету од 40*/« до 80%. Темцературе око —9°. Време: облачно са снегом местнмично. На делу од Кладова до ушНа Тимока има леда око 70*/«. Температура —16° (Прахово). Време: магловито. На Доњем Дунаву: У Лому темвература —9°; леда до 25°/о; време ведро. У ЂурНеву температура —9°; леда до 85°/«; време облачно са снегом. У Браили температура —11°; леда до 90%; време: облачно. На Драви: Лед стојн више БелнтНа, а одатле низводно у покрету на Дунаву од 30°/о, јачине од 15 см. Температура —9° (Осијек). Време: облачно. На Тиси: Лед стоји од Титела узВодно, дебљине 20—30 см. Температура до —10°. Време: облачно. На БегеЈу: Лед стојн . Температура —8° (Вел. Бечкерек). Време: облачно'. На Сави: Лед у покрету од Сиска до Ср. Митровице до 60%. Гемпература од —5° (Бос. Рача) до —10° (Брчко). Време: облачно. Општв прогноза времена: Постепе Ви пораЦЈ температуре са снегом Местимично. шпођишшипишшшшншпниишшжг г 1Ш1!1Ш11П11111Н1111Ш1::!1!»1" Обнјенз трговина у Краља Дпексанпра упици Г Непознати лопови обили су ноНас трговину г. Драч-оиира ЗариНа у Краља Алежсаидра улиии број 185Дрскн крадл>ивии отворили су врата калаузом, а затим су из касе узежл 1000 динара, колихо се у п>ој навазило. Пожар у Ђевђепији ЂевНелнЈв, 20 децембзр. Данас пре пооне, на крову двоспратне зграде браАе РнстиНа појгвио се пожар, којн се учутед јаког ветрв великом брзнном пронео на другн спрат Пожар је први приметио један жандарм. који }е пуиањем алармирао граН&нство и војску. Поред великог броја граНа&а, на место великог пожара изншла је жандармерија. и војска под командом мајора Александра РадуловиНа и са»еста се почело са гашењем., и локалиаовањем пожара. Снажан ветар, кој« је дувао н про шле ноНи н поред благовремене интервенције ширно је гтожар невер<)ватном брзином и он је захватио цео први и један део друтог спрата. Како је постојала опасност да бн се пожар могао пренетн н на еуседне зграде почело се одмах са кзношењем ствари, а нарочито оних ив бакалске радње браНе РжгтиН. Захваљујућн само великом пожртвовању во«јске и граНана пожар је најзад локализооан оно 11 тасова. Штета наствла пожаром врло је велика, а.ти Не бити делимипно покривена осигурањем, БраНа Ристић осигура,ти су аграду ко\л Државне хнпотекарне банке са 140.000 дннара. На месту пожара власти су иавршнле увиНај, па су утврдиле да је пожар настао паљењеа* чаНи у димњаку. •шјишшиншшнпиишиппшнипигшнпшиншнншшннапишппш 1 Г. Врзепос се не повпачи нз Л0ЛН1НЧН0Г жнвота

То долази отуда што н свака друга религија, има доста секти. А у тим сектама баш се и скрива оно што је најмистичније Колико се могло сазнати, код нас, бар у околннн Штипа, постоји седамнаест муслиманских редова И свн се оно меНу собом разликују и једап ред ретко познаје обичај^ и законе другога, а и нсНе за њих ла ирше^у м.своје самариНанске дужЗна. Свака секта жнвн по своЈим; ностн П омало чудни, Код н>их за свз

СУЈпрари ^лјаанПјш^Ј. почиње да пада, долазе вернн., Пода даду за^оЛиж&ЈЕт,'' СаЛо' онг

л пиуш нилали п/лгап, ичи тап« ји правилима н за друга не познаје. и-, и, Н ховр дедо треба сведока сновни живот, онај вндљиви, слаже Сулротно хришНанском пра 0 Апикли л и.*гпв» .

нм се са осталом браНом, а његове „финесе" су различите. Правила појединих редова су често тако груба, тако чудна. просто неразумљива, па ипак има доста при сталица који их без поговора испуњавају. Макар шта било у питању она се морају испунити. Убитн човека, убити се — све је Љеједно пред прописима реда којем се припада. Тако постоји једна секта чији се вернн на крају своје молитве боду ножевима да би се Алах уверио у њихово искрено клањање. Ра ;

онн су у лагано н тајанствеж), док горе ^шиљзве лампе, заузимају она места У пространој одаји, која је намењела за ноНни пир. Буле су напарфиннсане, откривене. После молнтве почиње обесно оргијање. Појављују се момии са големим бокалнма гч>епуним црвенчм пенушавим вином. Не пију само мушкарци, веН и жене, свн јазедно. Ко више, утолнко боље. Како сам сазнао, у ову секту ступају и многи који нису муслиманн. Исто тако. веле, није ништа ретко да овим „сеансама" присуствују. и жене нз хришНзнских редова То су обично нероткиње. Р. Гогић шлишшшовшошшвтшшшшивптап У Бевћелнјн жн«и стогооишњак Зафир Дељевнћ, ноји је умествовао у Кримсном рату

ЂевНелија, 20 децембар У ЂевНели)и живн старац Зафир Стар -ДелЈевиН, коме |е преко сто

Париз, 20 децембао Авас Јавл»а из Атнне да Је г. Венизелос Демантовао гласове по којнма он нлмеравд да ое повуче нз по.титике.

За Шгерш. 0« и Јефтине и лспв поклоне добићвте код 1Е „УНИОН" Краља Милаиз 10 и Кнез М«8|ловв 9

које нДу

њени и обливени крвљу остају они по неколико часова лежеНи на земл.и: што дуже у толико Је угодније Алаху. док им не доНе поглавица шеф реда, н не намаже их неком тајанственом течношНу. Тада они. под утицајем мелема којн им је ублажио болове и занесени фанатпч ном вером, устају и исечени одлазе у своје домове да видају ране. Верско лудило и тајанствени мелем лече их и спремају за нове „подухвате". Један други ред. После дуге молитве, изнемогли од силног клањања, мушкарци се боре наџацима, ста рим турским оружјем. То је Једна врста секире, боље реНи сатаре. опасно оружје, које наноси страшме озледе. Ту обично настрадају оба борца. Али кала |е у питању вер& о последипама нико не води рачуна. Дивљачка игра због вере се наставља. Сви падају, ланима се опорав

вилу „што даЈе десница да не вилн левииа", код њих влада закон: за све имај сведока. Ако си учинио неко добро. дело, гледај на сваки начнн да н зато имаш сведока. — Проповедај^ слогу и љубав, сто ји у њиховим правплима. Ако то учиннш знај да Не те одвести у Џенет (рај). Неправду никако ре трпе, па макар се она чинила и „Наурину". Сматрају је недостојном човека. Једном речју. у спољнем животу, у општој људској заједници, то су одлич ни, савршени људи. Али, тамо; ван домашаја других људи, они су друкчији. НаЈСтрашни Је су пијанице и највеНи блудници Супротно од осталих Турака. овај ред претерано уживп у алкохолу То стоЈи у њиховим члима. Ако хо Неш да се приближиш Ала''у, напиј' се. Стога онн и пију где год стигну: од јутра до мрака; када раде, када се одмарају, и чак и када кла њају. Сам ред основзн Је давно, тако д. « не зиа поузлзно / 0 ј, 5 ци г0Д . и '' е „ /х>анна. Он јс запамтио иног« знаI Реч Бекташ лошла |е од речи „бег 1 лј игтппи ._ . | и .таши" (камен), што Ке реКи бег ,,|ке ""°Риске догаћа.е, о ко|И»а I (господар) од камена Основао га је , лрича врло рало. Тако |е запамтио | неки бег који је пронашао известан ј врло добро Крнмски рат, у коме је ' свети камен што од свачега лечи. | учествовао у турскоЈ војсцн као коТако је народ долазио код њега да М орц Н ја. се лечи и он Је створио религију. о а ., " Код тога оснивача Бекташа долази-ј Зафир ДељевиН имао Је петоро де ло се на молитву, после које је он це, од кој'нх су му нека умрла. Њетек хтео да лечи. ""говој кНери Сави сада је 70 година. ти ЧЛ Ои°ај Г "ГлГГе^оТш). "Р— "<= голин а Л,,свиКу мора тежак испит да положи: две | Је свакако помогло и потпуно уздргодине страшног искушења, кој,е жавање од алкохолних пнНа. Осим исцрпи човека. I тога, он Једе само биљну храну. За наше крајеве седиште врхов-: д ' ног поглавние је у Шткпу, а цен- 1 трала је у Арбаннји. Као и сваки ред, они имају своје заједничко имање које служи за издржлвање вер. ских институциЈа н поглавицу. О- I но Је опште, целСГга реда, а.ти њиме располаже поглавица. Још никада није био случаг да су верни т\жили свога старешину због упропашћи ван.а имања Напротнв. ако би га о" и продао, они су прилагали нова велика имања.

Тајанственн манастнр у коме се прнређују обесне оргије На крају Штила. тз<мо на перифе- ј рији, уз реку која нзбуја само V ! киитне даие. налаои се турски манаљаЈу и настављају молитву, гледа- стир, турска текија, или како га У јуНи сваког часа смрти у очи. Љ уд - ј Штипу зову. „ТеНе". То 1е нека врски животи се ништа не цене, јер ста самостаиа у ксхме станује п^ллони су само зато да се угоди про-[ вииа Бекташа Шек Хаии-Амзибаба. року. са неколи«9 слугу и нскЈТЈгеника. Сект. којој су гл.нне >.ш»ест> | |^" И ул ™ Л у ' °" ?ЦрдааТа ПОЧеТаКГ 3, 5, 7, 9 30 пнјапчптн п врптнтн блуд I испод очнју радозначих. Неколико 56666 Једна секта, јако распрострањена, згради претстовљају резидетжју Ш< зове се Бекташи. Код ње се воде из ( ка, а високи јабламови украљавају •Цј&гкрајности у крајност. Док с једне Је. Лел виноград н воНњак крију се'

ЈОШ ДАНАС И СУТРА

Њено Височпнство Продавачица Вили Форст Лиане Хајд ПАРАМУНТОВ ЖУРНАЛ