Prosvetni glasnik, 01. 07. 1903., S. 85

НАУКА И НАСТАВА

85

које би дали у нормалном стању. Иотребно је ред огледа распоредитн тако, да се првих дана врши нерење и други огдеди, на којима се не може приметити утицај плашње и збуњивања, нпр., лерсње раста, тежине, обима главе, обима груди и т. д. ГГриликом вршења тих огледа екснериментатор мора умети да расположи и придоби.је ученике, мора се са њима нонашати што блаже, разговарати са њима, но нпак нека се чува да то понашање не буде сасвим породично, Фамилијарно, јер ће му пначе, при компликованијим огледима, бити тешко да одржи потребну днсцинлину. Опхођење директора и наставника нрема деци том приликом је од волике важности; ми, нпр., никако нисмо могли видети озбиљност ученика једне нариске нтколе само за то, што днректор не опомињаше и не умириваше ђаке, када нам се подсмеваху и тераху шегу са нама и нашим радом; у осталим школама ми смо лепо придобили ђаке, те су се понашали озбиљно, поверљиво и послушно, а то је само за то, што нам помагаху и директори у одржавању дисципдине. Експериментатор мора назити на сваку реч своју, имајући на уму, да свака излишна реч, свака примедба и замсрка, често пута и најмањи гест којим се исказује дивљење, чуђење, радост, или ма какво друго осећање, могу утицати на ресултато овако, или онако; он мора, вршећи један исти оглед у разним школама, да се не само једнако понаша, него чак да једно исто и говори. Има случајева, за које ти захтеви немају никакве важности, али у многим огледима над психичким Функцијама они играју велику улогу; заго је преко нотребно да експерпментатор детаљно промисли о свему, шта ће говорити деци, па тек онда да улази у школу. У лепом разрађеном истраживању мора бити детаљно описано, како се држао експериментатор и шта је говорио, чега не налазимо готово ни у једном американском и немачком раду. За време огледа експериментатор треба да обраћа нажњу и на то, како се понашају ученици, н да прибележи све оно, што он примети, не водећи рачуна, да ли ће то бити интересантно или не, има ли важности оно, што он посматра или нема, пошто Се често пута Факта, која у почетку изгледају споредна и без вредности, тек доцније покажу као важна. Када експериментатор сам врши огледе, онда му је често пута веома тешко пазити и посматрати ученике; зато је \рло важно, да буде што више експериментатора, јер ће тада сваки од њих занисивати све, што он примети, и на тај начин добија се вернија нредстава о стању уче" ника за време огледа. Ми смо, нпр., при многим огледима радили још са двојицом сарадника н врло често нри тако нростим огледима, као што је мерење мускулне снаге. Један је од нас давао у руку ученику динамометар, објашњавао кад га треба стегнути руком, и читао бројеве на динамометру после сваког стезања ; други је записивао те бројеве и, сем тога. све време је пазно на ученика и бележио све нокрете, које