Ratnik, 01. 01. 1921., S. 121
О ТЕНКОВИМА 83
На добром друму и бољем путу постигне и брзину према конструкцији од 6—10 км.; али веома квари друм.
Кретању не чине препреке:
Грмље, поједина дрвећа до 30 см. дебљине, зидови до 30 см. обични стрељачки ровови, вештачке препреке од жице. Исто тако прегази тенк воду или мање реке са чврстим дном, до 2 м. дубине, само треба шарте затворити.
Међутим, као апсолутне препреке сматрају се: ровови од 7 м. ширине са зиданим странама, густе шуме са јаким стаблима, уске улице, нагиб преко 45 степена, веома стрма узбрдица или низбрдица, високи насипи за жељезницу или друм, мочваре и вода преко 2 м. дубине.
Порушена места су велика опасност за тенкове, кад провале и падну у подруме, пошто из тих зиданих подрума нема више излаза.
Тенкови у кретању морају да пазе, да се не изврну (после чега не могу без помоћи нарочитих дизалица да се поставе у нормални положај), због чега су принуђени, да обилазе често и препоне које би иначе могли прећи. Због опасности да се не изврну и тако из строја испадну, обилазе и веће левкове, нагибе, насипе, шире ровове и т. д. Услед овога пут који пређу претставља искривудану линију са општим правцем ка циљу. То је главни разлог што тенквви обично прелазе 2—3 км. на сати ако би према конструкцији на отвореном терену без препона били у стању да пређу од 4—6 км. на сат.
Организација
Први тенкови били су придати пешадији за нарочите задатке — обично као појачање митраљеских одељења. У већем Ороју видимо их први пут употребљене 1916. год, и то 35 тенкова у битци на Соми. Добри успеси тенкова у овим борбама довели су до знатног умножавања њиховог броја.
Тако видимо већ у борбама 1917. године;
Код Араса (Аггаз) — 60 тенкова.
Код Месина (Меззте) — 72 тенка.
У Фландрији (Ејапдге) — 300 тенкова.
Код Камбреа (Сатбга!) — 432 тенка.
У борбама 1918. године употребљен је још већи број.
Наравно, било је потребно да се овака маса у нарочите јединице организује и по плану употреби.
Француска организација:
2 тенка чине једну батерију, 4 батерије једну групу. 6%