20. oktobar

4 ОКТОБАР 1946

— о

=

БуУлпирНнМ

Први раднички Клубови у Београду

лубови су поникли први

пут на западу Европе, и у њима су људи проводили велики део времена, забављајући се и уживајући. Они су постали синоним ленчарења и лаког провођења времена. Покушаја оснивања клубова било је и код нас, у Србији, али не од грађана, већ од стране радничких корпорација.“ Међутим, раднички клубови у СССР-у добили су велики друштвени значај, јер су постали дентар културног, просветног и забавног живота радничке "класе. Раднички клубови у Совјетском Савезу добили су високи васпитни задатак, насупрот клубовима у западним државама.

Недавно су основали раднич“ ке клубове Месни одбор ПТТ-а, Месни с одбор здравствених радника и Месни одбор железничарских радника. Разумљиво, ови раднички клубови: основани су зато што постоје услови за њихов развој, из чега се мора закључити да се клубови не оснивају онде, где нема могућности за њих, Раднички клубови се оснивају при великим предузећима или за групу мањих предузећа.

У радничким клубовима треба оснивати библиотеке, одржавати предавања из области природних наука, књижевности, филозофије и историје, 0државати концерте, стручне и марксистичке течајеве, стварати при њима дилетантске екипе, фискултурне активе, једном речју, кроз радничке клубове може се развијати целокупан културно-просветни рад.

У Београду су основана, тек три клуба, али ће се они убудуће оснивати у све већем броју. Прилипом постављања, организације радничких клубова треба избегавати шаблон, већ организацију радничких клубова треба постављати према могућностима и месту где се оснивају. Сада, У току развитка и постављања, првих форми рада у радничким клубовима код железничара, здравствених радника и намештеника. ПТТ, не сме се дозволити да се сукобљава рад комисије (друштва) за културно-просветни рад и рад самих клубова. Рад комисије и клуба треба да, се употпуњавају и да, се у тој правилној координацији постигне још бољи и ефикаснији резултат.

За руковођење клубовима потребни су нови кадрови, који ће умети да продубе задатке самих клубова, да их правилно реализују и да _ Ускладе рад са комисијом. Наравно, таквих кадрова ми још немамо, али у току оснивања, радничких клубова У будућности, кадрови ће се подизати на самоме раду и преко течајева, који ће бити, углавном,

намењени подизању руководећих кадрова за радничке клубове. Како наши раднички клубови немају никаквог искуства, потребко је да, им културни радници нашега града и Месно синдикално веће пруже свестранију помоћ, да би они правилније испуњавали своје задатке. Искуства која ће се добити у току постављања, прва три радничка клуба у Београду, послужиће у многоме као корисна пракса радничким клубовима, који ће се тек стварати при већим фабрикама У Београду. Радничким – клубовима који су већ основани у Београду треба пружити. све"страну помоћ, нарочито од стране културних радника, како би они нспунили један од својих најважнијих задатака, — културно подизање радничке класе.

о зист а

Нова велика акција за сузбијање неписмености

| ере прошлогодишњих аналфабетских течајева, који су обухватили добар број неписмених у Београду, у овој години према, постављеном плану неписменост у граду треба да се смањи за 60 од сто. Колики је значај ове акције може се видети по замаху и учешћу свих антифашистичких организација које су, помогнуте од комисије за народно просвећивање, успеле да, створе широку мрежу течајева, и група по свим рејонима.

Засада, У самом почетку, већ је формирано 42 течаја и 29 група, на којима има 714 полазника. Међутим, то не значи да ће се остати на томе, већ ће се мрежа течајева, све више проширивати и ства. раће се нове групе. То је велики посао који захтева систематско продубљавање · пробле-

Отворена је Изложба српског сликарсшва Х1ТА и ХА века

Посетиоци разгледају у изложбеним просторијама |

позориште Седмог рејона

спреми „Удивнико“ ОД БРОНКО ЋОЛИНО

| | Седмог рејона, отворено је пре три месеца. Данас оно има 25 редовних чланова.

Репертоар позоришта Седмог рејона, је био: Горки (поводом годишњице), Цанкар (Слуга Јернеј) и Рудије (Брачна, радост). Нова сезона отпочела, је премијером „Деца" од Горкога, а у току октобра позориште ће приказати „Ударнике" од Бранка Ћопића, са музи. ком Миленка Живковића.

а

ТАКМИЧЕЊЕ ГРУПА ЗА НАРОДНЕ ИГРЕ

у првомајском такмичењу У Београду је одржана, врло значајна утакмица народ“ них игара, на којој су многе групе показале озбиљности и знања у извођењу прописаних игара од стране Секције за народне игре Градског култур“ ног одбора, Успех са тога, такмичења показао је са каквим су дубоким интересовањем играчи приступили такмичењу.

Како су многе групе последњих месеци доста напредова“ ле, осећа се потреба да се поставе нови задаци пред њих, како би се фолклорне групе квалитативно подигле, _ Секција за народне игре расписује у току овог такмичења три утакмице у народним играма, с тим да се свака од њих одржи засебно. На. првој утакмици оне групе које буду учествовале показаће резултате "свога рада на тај начин, што ће извести пет оригиналних #8родних игара по слободном избору. За другу утакмицу предвиђено је пет стилизованих игара по слободном избору, али под стилизацијом се подразумева уметничка стилизација, а не обична прерада и“ ли обрада.

Трећа утакмица тиче се искључиво средњих и стручних школа којима се даје могућност да се такмиче за, првенство у ових пет игара: „Лепа маца (са певањем), „тТасино коло", „Зупчанка", „Власинка" и „Бојерка", У избору за ова, кола _ Секција се руководила тежњом да наши омладинци преко овог избора уђу најлакже у смисао ин "типских,

_ изразитих српских игара,

· Мошто је пок за пријављи-

] зеа |

вање до 1 децембра 1946 године, дате су широке могућности да многе групе по насељима, рејонима, фабрикама и надлешптвима приступе припремама за такмичење, које треба да послужи за подизање квалитета код свих фолклорних екипа у Београду.

У овогодишњој сезони позориште има у плану да обиђе о колна села и да даје претставе за војску. Позориште ће прионути и на припремање претставе за, раднике.

Али и поред залагања, и местимичних успеха, позориште Седмог рејона још увек није успело да повеже становништво у рејону и да оно постане привлачно за гледаоце. Недоста.так довољне агитације, непотпуна организација самих претстава умногоме су узрок слабих посета рејонског позоришта, У овој сезони руководство рејонског позоришта треба да прихвати нове форме рада, треба да унесе више стваралаштва и да У уској повезаности са антифашистичким организацијама још више ангажује снаге за рад у самом позоришту, како би оно постало истински рејонско позориште, у коме учествују сви грађани који имају воље и слособности. матике аналфабетских течајева свуда по рејонима Београда. Комисија за народно просвећивање, при Просветном 0дељењу ИНО-а, и комисије при рејонима морају правилно да координирају Рад на терену, да испитују сваку препреку У раду, како би се течајеви несметано развијали и правилно одржавали,

Важан задатак комисијеи антифашистичких организација је да пронађу нове форме и методе у разубеђивању аналфабета, који мисле да су стари за учење. Исто тако комисије уз помоћ активиста треба. свестраније да се заложе како би аналфабете, жене, које желе да, посећују течајеве, а наилазе на неразумевање код својих мужева, могле несметано да сврше течај. Овакав велики задатак може се извршити масовним учешћем _ активиста Фронта и будним вођењем евиденције од стране комисије, ко. ја мора да прати све овакве случајеве како би их на време отклонили. Има, исто тако, велики број течајаца који су доста стидљиви, неприступачни или недовољно свикнути на рад са књигом, али уколико учитељи у свој рад унесу вице инвентивности и истинског елана на савлађивању препрека, утолико ће бити успешније остварен.

До данас, резултати на 0купљању аналфабета у Четвртом и Петом рејону и у Земуну не задовољавају, јер поред препрека које се налазе у самој битности перифериских рејона, још се није у потпуности успоставила организација, свих течајева и активизирање већ пописаних зналфабета. Али већим заузимањем активиста, комисија и учитеља, може успоставити мрежа, свих течајева у рејону и редовно похађање аналфабета. „У овогодишњем раду, поред оснивања течаја и вођења правилне статистике, непрестано се мора водити рачуна о сваком поједином аналфабети: да ли похађа течај, како се развија и шта је потребно предузети за његов бољи успех. Таква брига, велика и свестрана, биће једна од покретачких снага, да се успе у акцији окупљања, неписмених, То ће бити један од метода помоћу којих ће се и остварити постављени план у овој години.

Наш град мора постати први град у Републици без неписмених, и тиме показати пут свим осталим градовима, како се савлађује задатак и побеђује неписменост. Права народна, култура моћи ће да се ствара и шири тек онда, када, се савлада неписменост у земљи, Борба против неписмености је и борба за праву народну кул-

туру. | В, ПАСКАЉЕВИЋ

лако се

Пе О ЕЦ ар мнваснинне

РЦ

СТРАНА 7,

ТРЕБА ПОЈАЧАТИ ВАСПИТНИ КАДАР ПО ОБДАНИШТИМА И ДО МОВИМА :

= )

Нодоктетан Васлитини КаДрова

у обдаништима и домовима за ученике у привреди

Београду релативно довољно

дечјим обдаништима сме-

штена су деца од треће до седме године живота. Она овде бораве преко целог дана добијајући храну, негу и васпитање, Задатак је обданишта да омогуће жени-мајци сарадњу у привредном и кКул турно-политичком животу 3земље, а да за то време њено дете добије исхрану и правил-

но васпитање. У дечјим домо-

вима, пак, палих ратника, школска деца и деца сирома. шних, материје “то угрожених родитеља. Претшколско васпитање, које деца добијају по обдаништима и домовима, веома је важно и од пресудног је утицаја за цео будући живот човека.

Код нас су и пре рата постојале установе за васпитање претшколске деце, али су се, оне обично налазиле у рукама приватника, створене на трговачкој основи за богаташку децу, или су имале добротвор“ ни карактер — да учине ми“ лостињу сиромашној деци, У њима није постојало планског васпитања, а сам број тих У“ станова није могао да подмири ни минимум стварних потреба, Тек од првих дана народноослободилачке борбе народни одбори су приступили правил-

смештена су деца махом прет

ном решавању дечјег одгоја збрињавајући децу, По ослдбођењу никао је читав низ

дечјих сопијално-васпитних Установа: дечје јасле, дечји домови, обданишта и домови за ученике у индустрији и занат“ ству. Све су то сада државне установе за планско и свестрано развијање и васпитавање деце.

Али, са брзим развојем ових социјално-васпитних установа није могао да се у истој сразмери изгради и стручни ва спитни кадар који би радио У њима. Већина младих васпи. тачица за претшколску децу јесу ученице од четвртог до осмог разреда гимназије, које

"су прошле кроз разне троме-

сечне или шестомесечне васпи“ тачке курсеве и на тај начин се оспособиле за васпитачки рал.

Просветно одељење ИНО-а, које руководи целокупном ва» спитном службом у обдани. штима и домовима, увиђајући да овај васпитачки кадар за претшколско васпитање није још довољно стручно изграБен, организовало је читав низ стручних предавања и конференција за васпитачице ових установа на којима се претресају проблеми васпитне службе, првенствено са претшколском — децом.

Док у дечјим обдаништима и домовима имамо за сада У

УСМЕНЕ НОВИНЕ

за лионире у Шестом рејону

рошле недеље одржане су

усмене новине у Шестом рејону на којима је одржано предавање о хигијени, изведена једна музичка тачка и про“ читана репортажа од једног пионира о његовом путу по Албанији. Усмене новине би-

из МАПЕ НАШИХ УМЕТНИКА

ренин

"чешћем пионира,

ле су добро посећене и за њих је владало велико интересовање. Усмене новине имају широке садржајне могућности, тако да је преко њих могуће утицати на пионире и културно их подизати. На усменим пионирским новинама могу учествовати учитељи, музичари, дечји писци, али увек треба, створити места и за пионире, који ће својим тачкама унети у новине разноликости и привлачности за саме слушаоце, којима су намењене новине. У. на усменим новинама повећаће се још више интересовање код пионира. Овакав начин рада и организовање новина допринеће да оне добију већи педагошки значај, јер ће се пионири још више ангажовати на њиховом стварању, а тиме се привикавати на самосталан рад.

У Шестом рејону постоји актив за организовање усмених новина, који несумњиво има прилично тежак задатак да. Усклади рад између учесника у усменим новинама и самих пионира, Уколико не постоји повезаност актива са пионирским организацијама у самом рејону, актив то треба _ што пре да уради, како би усмене ловине наишле на широку по. дршку код самих пионира, од чијег учешћа _ усмене новине треба, да добију и већи васпитни карактер и популарност за саме пионире. Ову форму рада могу да прихвате и други рејони, васпитачица, које радом усавршавају своју стручну спрему и чији васпитни рад махом за довољава, дотле је у домовима за ученике у индустрији и 34анатству васпитна служба у незавидној и тешкој ситуацији; услед малобројног васпитачког, кадра у њима.

Но, уколико индустрија бу= де код нас, из дана у дан, У“ зимала све већи замах, повећавала се и расла, утолико ће се и бројно повећавати ове дечје сопијално-васпитне уста. нове. Упоредо са развојем 0вих установа, потребно је и од необичне важности је, да се: отпочне што пре са спремањем стручног квалификованог васпитачког кадра за њих. То би било могуће само у случају а ко се одмах приступи отварању стручних школа за васпитаче за претшколско васпитање, У ове школе би ступали ђаци са нижим течајним испитом, а рад у њима трајао бн

три године. Ово питање могло би да се реши и на тај начин, што би се у нашим учи-

тељским школама отворила па. ралелна одељења и за претшколско васпитање.

Што се тиче домова за ученике у индустрији и занатству потребно је да се у њима што пре појача васпитачки кадар довољним бројем младих учи“ теља који ће у њима организовати васпитни рад и дати максимумм од себе за умно и

васпитно подизање наше радне омлалине Било би неопход“но потребно, такође, да се потпомогне развој ин јачање омла-

динских организација, како би оне, ојачане и оспособљене, здружујући све ученике дома, у један колектив, постепено Узимале на себе и целокупну васпитну службу У дому.

Рале МИХАИЛОВИЋ,

шеф Отсека за домове џ обданишта при Просветном одељењу ино.

Заштита Ратно сирочиди И СОЦијелно угрожене деце

ре рата су ратна сирочад

и социјално угрожена деца била остављена на ми2064 и немилост улице. Није бил никаквих институција

које су се бринуле о њима и, остављена без заштите, ова деца или су пропадала на радовима за које нису дорасла, или су попуњавала редове беспризорних.

Народне власти су одмах по ослобођењу повеле рачуна 0 овој деци, омогућивши им све услове за здрав, солидан ико“ ристан живот у заједници. одељење социјалног старања помаже на тра начина ратну сирочад и социјално угрожену децу. Први, такозвани отворени начин помоћи, састоји се У

додељивалњу помоћи социјал- |

но. угроженим породицама, било. У храни или новцу. Други начин збрињавања ратне сирочади, такозвани полуотворени, састоји се У смештању ратне сирочади и социјално угрожене деце у обданишта и кухи“ ње. Таквих обданишта данас у Београду Има 23 и у њима је смештено око 1.000 деце. Поступак и исхрана по обдаништима сваким даном су 6оЉиИ. Деца без родитеља, ратна сирочад, и деца која У својим породицама немају ни минимум за живот потребних услова, било услед сиромаштва или због болести, пијанчења и ленчарења родитеља, таква деца смештена су по дечјим домовима. По домовима Београда којих има шест, смештено је 800 овакве деце.

Сва социјално (морално И здравствено) угрожена деца поред смештаја у обдаништима и домовима имају могућно“ сти да, као и друга деца Бео-, града, преко лета оду на лето вање. Ове године Одељење за социјално старање организовало је летовања за 3.000 деце, било у својим или у летовалиштима · Министарства ' социјалне политике, Од тога бро:л 560 деце било је послато 17 море, а остали су ишли у планине. :

Здравствено стање деце по домовима и обдаништима побољшава се из. лан у дан. Народне власти не жале ни моралне ни материјалне напоре да би ратна сирочад и социјално угрожена деца имала живот достојан човека,

'