Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

442

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

Можда би приликом доношења одредбе Закона о државним службеницима, која ће регулисати питање одговорности службеника. требало решити ово питање јасније како y пракси не би било спорно који je смисао и појам израза незаконите радње. 2. Посебно je питање да ли je код одговорноеш државе за штету коју грађанима могу проузроковати државни службеници, довољно прихватити само ово шире тумачење израза незаконите радње. У пракси има случајева кад настаје штета иако не постоји незаконита радња службеника ни y ширем тумачењу овог израза. Може бити штете a да нема противправне радње одређеног службеника, већ само слабе или недовољне оргакизације службе, или je штета проузрокована оамим функционисањем службе. Стога би било и једноставније и целисходније решити питање тако да држава одговара грађанима за штету коју прозрокују њени службеници не везујући ову одговорност за незакониту радњу службешгка већ за општа правила нашег права о одговорности уколико нема посебшЈх ггрописа.

Дџагаги Ћ. Денковић

ОДГОВОРНОСТ ЗА ШТЕТУ ПРОУЗРОКОВАНУ МОТОРНИМ ВОЗИЛОМ. ОДГОВОРНОСТ ВЛАСНИКА И ВОЗАЧА. ЊИХОВ ОДНОС

1. За штету проузроковану моторним возилом одговара сопственик возила без обзира да ли je крив или не што je штета настала. Ако власник повери возило неком лицу на употребу и коришћење или на чување, на пример y закуп,, на послугу, престаје његова одговорност, a лице коме je возило поверено одговара на исти начин као и сопственик возила. Ова одговорност не заснива ce на кривици већ на чињеници што je неко сопственик, односно корисник моторног возила које као опасна ствар самим својим постојањем, положајем, или употребом ствара повећану опасност за околину. To je, дакле, сбјективна одговорност, одговорност без кривице. Наши судови стоје чврсто на овом становишту, тако да ce може рећи да y нашем праву поред одоговорности за кривицу (субјективне одговорности), постоји и објективна одговорност, одговорност за опасне ствари. Моторно возшш увек ce сматра као опасна ствар. Исто тако, правило je наше праксе да ce сопственик, односно корисник може ослободити ове одговорности само ако докаже да je до штете дошло услед више силе или искључиве кривице оштећеника. Овоме ce може додати и случај кад сопственик докаже да je до штете дошло кривицом неког трећег лица, тј. да je његово возилб било само инструмент којим je други штету проузроковао.