Anali Pravnog fakulteta u Beogradu
70
АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА
нице често налазимо нарочито код Шиптара и Црногораца. У селу Малешеву, код Гњилана, била je забранена међусобна удадба и женидба исто онако доследно као да се радило о једнокрвном селу с једним јединим братством. Тек кад би ce поједине породице иселиле и засновале засеок, покушале би ту забрану да изиграју, изговарајући се да више нису у саставу села, па самим тим ни у обавези да ce држе забране (14). Племена која настају у Црној Гори у другој половини XIX века изразито су територијалне заједнице. Племена: Бањани, Пива и Пољско племе настају тек после Берлинског конгреса, кад су територије на којима су та племена настала припала Црној Гори. Ни једно од ових племена ни je крвна заједница. Такве заједнице у то време нису биле ни племена за која се претпостављало да су се најмање мешала, као Пипери и Бјелопавлићи, где je традиција о заједничком претку била жива. Новонастала племена имитирају крвне заједнице, иако се углавном окупљају око заједничких зе«љишта коде су економска основица становника једне одређене територије. Становништво племена Бањанског чинила су 72 разна рода усељена у Бањане за последних двеста година. То je мешавина разних породица из Црне Горе, Боке Которске, Херцеговине и Старе Србије (15). Без сваке сумње овде би племе настало раније без обзира на разнородном становништва, али ни овде ни нигде другде где je турска власт чврсто стајала и где су становш-щи били у потпуно) економској зависности од аграрних господара, као што су били Бањани, није могло доћи до племенске самоуправе. Тек пошто су делимично ослобођени 1856 Банани се окушвају ради заштиге територије на којој су живели, стварају племенску самоуправу и до званичног присајединавана гьихове територије Црној Гори, после Берлинског контреса, Банани много не слушају ни Цетине ни Турке. За то време они су се правно учврстили на атару који je раније припадао њиховим аграриям господарима, организовали се у племе и ггреко племенске скупштине и њених органа решавали унутраппьа питана, штитили и организовали своде шуме и пашнаке. Окушьени око заједничких интереса Банани су ишли за тим да се међусобно што више зближе. У тим настојанима они су отишли дотле да се братимимо цело племе симболичним мешанем крви племеника у једној каменици (16). Племе Пољско у Потарју je најмлађе нама познато племе код нас. Настало je после 1886 кад je територија тога племена на основу одлуке Берлинског конгреса од 1878 предата Црној Гори, односно пошто су црногорске власти ту територију населиле. Иако je у осло-
(14) Марко Вујадиновић, Село као територијална заједница (у рукопису). _ . , r-r-. I _ П r т втг ITÏI Т/ГГS
(15) Светозар Томић, Бањани, Српски етнографски зборник, књига XXXI, Београд, 1949, стр. 324. .. - - - » I -r-r _ ■*— t I . . TTrt пл ™ n im D
(16) Петар ПГобајић, Племе Бјелопавлићи, Насеља и порекло становништва, књига XV, Београд 1923, стр. 258.