Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

О ДРЖАВНОСТИ ФНРЈ

153

ФНРЈ je федерација, сложена држава, састављена од шест ■оригинарних, самоуправних политичко-територијалних јединица са националним обележјем. У теорији преовлађује мишљење да je само централно тело држава. Ми смо за наш поредак утврдили да републике нису државе јер нису правно суверене/ правно суверена je само федерација, a федерација je само централни државноправни субјект коме остали такви субјекти, републички и локални, нису подређени јер су оригинарно самоуправни. У другим федерацијама заједничко тело јесте држава у нравном смислу. Но, обично се у неким од тих држава законом признаје својство правног лица или су то према постојећим елементима које садрже. Поред тога се компентеције преносе од централне власти према доле и те власти и даље располажу са тим правима. Централно тело има своје сопствене органе, од највиших до локалних, у свим државама-чланицама федерације. Буржоаска федерација нам*, дакле, не може служити као пример. И сам правни поглед на државу je у буржоаској науци друкчији, држава се персонифицира и теориски не сматра као класни апарат за вршење принуде у класном интересу оних који су на власти. Сасвим друкчије се поставља проблем у светлости међународног права. Према изричитој одредби устава (чл. 9 Уставног закона) федерација je носилац свих права у односу према другим међународним субјектима. Право и дужност федерације je да штити независност и територијалну целину савезне државе, да организује оружане снаге и одбрану земље, да одржава међународне односе и уређује односе земље са иностранством. Конкретне надлежности у овој области дате су Претседнику Републике (чл, 71, т. 1, 3 и 4), Савезном извршном већу (чл. 79, т. 4 и 5) као и Савезној народној скупштини (чл. 15, т. 7 и 8). Државни секретариат за иностране послове je управни орган на том подручју (чл. 92, ст. 2). Сва права према иностранству врши дакле федерација као држава у међународноправном смислу и као субјект међународног права, као суверено лице, и то у име читаве државне организације ФНРЈ, у име свих република и читаве земл>е. На то je она овлашћена по уставном пропису. Нема сумње да je оно што У ставни закон назива федерацијом у односу према иностраним државама држава као правни субјект међународног права. Тиме федерација добија даље преимућство над осталим државноправним телима у земљи, републикама и локалним јединицама. Због тога се теориски јавља алтернатива да федерацију треба ипак сматрати државом и у нашем унутрашњем нравном поретку. Ова алтернатива 6и се могла заснивати овако: Федерација значи савез република а не само органе власти федерације са њиховим правима и дужностима. Федерација обухвата читаву земљу у погледу највиших органа и важности њених аката. Права и дужности федерације (чл. 9 Уставног закона) су таква демократска политичка права која регулишу активност читаве землье и пружају јој идеолошки правац и материјалне основе, а у тим правима и ду-