Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

О ИЗВРШЕЊУ НА ОПШТЕНАРОДНОЈ ИМОВИНИ

73

шење. У овоме образложењу изнет je низ правних установа и појмова са којима ce такође треба благовремено и добро упоэнати. § 3. Извргиење против локалних политичко-територијалних јединица. Претходне напомене. По нашим новим правним прописима, а посебно по Општем закону о народним одборима од 1952 (Закона 3 народним одборима) и Уставном закону ФНРЈ од 1953, наше локалне административно-територијалне јединице односно општина, срез и град, имају својство правног лица и они такође у томе својству управљају општенародном имовином. Наиме, по Закону о народним одборима (чл. 15) општина, срез и град јесу правна лица. Народни одбор општине и народни одбор града врше право управљања свим земљиштима и зградама у општини односно граду који су општенародна имовина, уколико то право не припада другим цржавним органима, привредним организации ама, установама или заједницама (селима и томе с лично). Осим тога, народни одбор врши у * оквиру CBOje надлежности и управу општенародном имовином у општој употреби (путеви, реке, канали, паркови, итд.). Исто тако, по Уставном закону (чл. 7, ст. I—s),1 —5), општина и град имају право управљања земљиштима и зградама који су општенародна имовина уколико то право не припада другим државним органима, привредним организацијама, установама и заједницама. Одредбе сличне овима налазе се и у другим новим одговарајућим правним прописима, корима су овде наведени прописи о народним одборима унеколико измењени. Сада найме више не постоје и градови као посебне административно-територијалне односно политичко-територијалне јединице, па ни тзв. градске општине са посебним правима, већ постоје само општине и срезови (9). Овде пак треба нарочито имати у виду одговарајуће основне одредбе Општег закона о уређењу општина и срезова од 16 јуна 1955 („Службени лист ФНРЈ”, 6р. 26/55), којим je законом, као што je познато, до доношења савезног закона о самоуправљању у општинама и срезовима утврђен положај општина и срезова и обезбеђена правна основа за образована нових срезова и општина и за доношење њихових статута (чл. 1). Наиме, по основним одредбама овога закона општина je основна политичко-територијална организација самоуправљања радног народа и основна друштвено-економска заједница становника на свои подручју. Сходно томе, општина врши сва права и дужности управљања друштвеним пословима осим права и дужности који су Уставом или законом одређена за срез, републику или федерацију, као и оних права и дужности која припадају самоуправним привредним организацијама и друштвеним установама (чл. 2). Срез je пак политичко-територијална организација. самоуправљања радног народа и друштвено-економска заједницц општина и становника на свом подручју. Срез врши права и дужности управ-

(9) Ову напомену треба имати у виду и приликом проучавања одлука наших привредних судова из области принудног извршеша које ћемо овде навести, а у којима се, поред општина и срезова, помињу и градови као странке у извршном поступку.