Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

76

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

диница мора водити рачуна о томе да дозвољеним извршењем не буде поремећено односно онемогућено нормално функционисање најважнијих јавних служби. Уколико се пак посебно тиче захтева за принудно извршење на покретним стварима политичко-територијалних јединица, такав захтев je, по нахођењу Врховног привредног суда изнетом у образложењу поменуте одлуке, принципијелно неоснован и иедопуштен, с обзиром на положај и задатке тих јединица односно општине и среза. Врховни суд найме сматра: да се мора узети да све покретне ствари тих јединца служе за вршење њихових јавних служби, и да je због тога захтев тражиоца извршења, уколико се тиче извршења на покретним стварима извршениковим, недопуштен. У овоме образложењу изнети су у сажетој форми сви основни аргументи и разлози чије je познавање потребно да бп се могао заузети и бранити један целисходан и правилан став, односно једно правилно гледиште, по наведеноме питању како у теориском тако и у практичном погледу. Према поменутој одлуци односно решењу Врховног привредног суда сматра се да су све покретне ствари којима управљају яолитичко-територијалне јединице намењене обављању оних функција и јавних служби које по закону спадају у надлежност тих ]единица, и зато су у целости изузете од извршења. Озде се дакле. не поставља питање тзв. службеног минимума, тј. питанье заштите само једне одређене количине предмета, односно покретних ствари које су нужне за могућност обављања прописане службене функције извеснога државног или друштвеног органа. 2. Извршење на новчаним средствима. Питање о могућностима и условима за дозволу и спровођење принудног извршења на новчаним средствима политичко-територијалних јединица такође je још спорно. Тиче се посебно оних новчаних средстава која се налазе на рачунима буџетских прихода тих ј единица односно општина и срезова (комуна), као и оних њихових установа ко je по закону врше јавну службу. Међутим, за раз лику од извршења на покретним стварима под њиховом управом, које. као што смо видели уопште не могу бити предмет принудног извршења, на новчаним средствима поменутих политичко-територијалних ј единица такво извршење може се спроводити ако за то постоје и одређени други услови. Тако найме, према једној одлуци Врховног привредног суда, принудно извршење на новчаним средствима среза, града или општине може се спровести пошто безуспешно истекне примеран рок дат за подмирење повериочевог потраживања и извршенику оставе средства неопходна за несметано функционисање најважнијих јавних служби (11). Врховни суд найме сматра да би приликом доношења одлуке о захтеву односно предлогу тражиоца извршења за принудно извршење на новчаним средствима среза, града или оп-

(11) В. цнтирано решење Врховног привредног суда ГС Бр. 243/54 од 26 новембра 1954 објављено у часопису „Нова адмннистрација”, бр. 1/1955, страна 88.