Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

ПРИЛОЗИ

247

другим речима, поред права жалбе у редовном поступку по доношењу решења о утврђивању предмета национализације, постоји право жалбе и у поступку приликом оцепе законитости тог решења, али само у случају ако се у оном поступку доноси решење иодом се оно щрво понищтава или мен>а. Оцена законитости решења јасте и претходна односно накнадна контрола по Закону о друштвеном шьиговодству („Сл. лист ФНРЈ”, бр. 43/59). Према чл. 34 служба друштвеног шьиговодства контр о лише исправност налога и .пре њиховог извршења. Контрола се састоји у провераваньу да ли je поднети налог правилно састављен и потписан од овлашћеног лица, да ли за извршење налога постоји довољно средстава, да ли je поднета прописана документација, као и да ли су наводи и чињенице наведено у налогу у складу са законом и прописима донетим на основу закона. Према наведеној одредби служба друштвеног шьиговодства цени и законитост решен, а у управном поступку ко ja се подноси као документациј а уз налоге. Према чл. 38 служба друштвеног шьиговодства врши и накнадну контролу налога, обрачуна, бруто биланса, предрачуна и других докумената на основу којих се врши шьижегье. Ако служба друштвеног шьиговодства приликом претходне контроле утврди недостатке и неправилности, она позива издаваоца налога односно обрачуна да отклони утврђене недостатке односно неправилности у року који не може бити краћи од три дана. Уколико издавалац налога односно обрачуна не отклони, у остављеном року утврђене неправилности служба друштвеног шьиговодства донеће решекье по чл. 11. Такво решење донеће служба друштвеног шьиговодства иако у поступку накнадне контроле утврди недостатке и неправилности у извршеним налозима, итд. Поставља се питанье да ли служба друштвеног шьиговодства може решегьима из чл. 11 мењати, поништавати или укидати коначна или цравоснажна решења у управном поступку? Према чл. 58 ако служба друштвеног шьиговодства сматра да 'је коначким решењем донетим у управном поступку од стране других органа повређен закон на штету друштвене заједнице може поднети предлог јавном тужиоцу за покретање управног спора. Из овога би произашло да ова служба не би могла да поништава коначна решења донета у управном поступку од стране других органа. Она свакако не би могла да поништава првоснажна решења већ би могла тражити њихова поништаваша односно укидаша под условима предвиђених у одредби Закона о општем управном по'ступку. По томе би се ова оцена законитости разлиновала од оне код национализације. Претходна односно накнадна контрола по’ Закону о друштвеном књиговодству разликује се од оцене законитости по Закону о јавним службеницима с једне стране по томе што служба друштвеног шьиговодства позива издаваоца налога односно обрачуна да исправи неправилност, а тек ако_ овај то не учини доноси решенье по чл. 11 којим утврђује зако 1 нито односно исправно стање, док административна инспекцией по Закону о јавним службеницима ставља на решенье првостепеног органа примедбу ко ja je за тај орган обавезна, те je орган дужан да донесе ново решење у складу са датим примедбама, а с друге стране, оцена законитости се врши у поступку доношења првостепеног решења, док се претходна а и накнадна контрола врши на решењима у стадију извршеньа. И најзад, оцени законитости подлежу сва решеша одређене врсте док вакнадној односно претходној контроли подлежу решења која се извршавају преко банке путем налога или на други начин који подлеже контроли од стране службе друштвеног шьиговодства. Институт оцене законитости јесте према изложеном правно средство којим ее обезбењује у одређеним случајевима законитост у решавању управних ствари. Ово средство je у једном случају административне инспекције (ЗЈС) у другом оозив да се уклоне неправилности (Закон о друштвеном шьиговодству), а у трећем укидање односно поништазање