Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

200

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

тела треба да пазе [...]” (22). Тако je било пре Другог светског рата, а сада je решавање о овим питаньима прешло у руке заједничких националних савета локалних органа власти (23). Посебан je положај министарства унутрашњих послова које руководи полицијом на подручју Лондона и доноси извесне норме у погледу полициске службе за све локалне јединице, мада полиција спада у надлежности локалних јединица (24). 2. Надзорна права. Поставка која важи за надзор над енглеском самоуправом уопште, а напосе за надзор који врше централни ресори, јесте да се органи локалне власти могу контролисати само на основу одредби изведених из закона. Међутим, ствари практично друкчије стоје. Употребљавајући разне методе, од којих су се као најуспешнији показали инструменти финансиске помоћи, централни ресори су успели да доведу под своје руководство читаве секторе локалних јединица, чиме су нарушени законодавни постулата о „локалној влади”. Најефикаснији апарат централних ресора за остваривање надзора јесу инспекције које су разгранате према министарствима. При свем том ипак се могу уочити два типа инспектора: 1) они који у одређеној географској области контролишу ову или ону врсту активности локалних органа; 2) они који су изаслани да испитују једну специфичну фазу локалне активности. Локалне службе које су под првом врстом контроле (сталном контролом) јесу полиција, просвета, ватрогасна служба и служба главних путева. Инспектори, полиције и ватрогасне службе су органи у министарству унутрашњих послова. Инспектор je орган министарства унутраипьих послова. Инспектор je орган министарства просвете. Инспектор за главке путеве je орган министарства саобраћаја и цивилне авијације. Друга категорија инспектора су медицински и болнички контролори при министарству здравља, инспектор планирагьа, инспектор изградње станова и инспектор инжењерије при министарству за изградњу становэ и локалну управу. Ј. S. Harris, наводећи разлоге неопходности надзора које врше инспекције, каже: ~1) Један од најважнијих циљева централке контроле јесте обезбеђење спровођења националног минимума стандарда ефикасности делатности локалних власти у Енглеској и Велсу ... „2) Централна контрола треба да обезбеди потребну једнообразност у основним начелима у разним локалним јединицама. „3) Она треба да допринесе ликвидации партикуларистичких тенденција појединих локалних јединица. „4) Она треба да укаже потребну стручку помоћ локалним органима, итд.” (25). Прелазимо на поједине категорије надзора. А. Општи и финансиста надзор. За располагање земљиштем и уопште целокупном имовином локалних ј единица, као и за куповину земљишта за извесну сврху, локалне јединице морају добити одобрење од

(22) Ф. О. Ог; н. д., с. 149. (23) Е. ПатаковиЬ, н. д., е. 8. (24) В. Ј. Рајман: Елаборат о велеградовима, с. 35 —36. (25) Ј. S. Harris: British Government Inspection, London, 1951, pp. 3, B—lo.8 —10.