Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

202

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

Према томе, овде je реч о непосредном учешћу централних ресора и расходима локалне самоуправе (27). Главне врете дотадије јесу; а) Пренети приходи. Њих сачињавају приходи од извесних надионалних пореза који су пренети на органе локалне самоуправе. Ова врста дотација све више нестаје, док je крајем XIX века била веома често примењивана. Данае на окружна већа и већа градова са правима округа централна извршна власт преноси приходе од дозволе за ношење оружја, лов и држање паоа. Финансиским законом од 1949 пренесени су на ове органе, као и на округе и велике градове у Шкотској приходи од такса на дозволу за торбарење, таксе које плаћају сопственици эалагаоница и зајмодавци, као, таксе за држање радњи са освежавајућим пићима. б) Дотације за уравнотежење. Циљ ових дотација je ликвидација неједнакости финансиских . средстава између напредних индустриских градова и сеоских округа који имају недовољне приходе од приреза и томе сличних извора. Ове дотације спадају у ред паушалних дотација, којима се гежи да се уклони у тим питакьима админстративна интервенција централних ресора. Главне врсте субвенције јесу; а) Специјалне субвенције које највише одговарају опшгем појму субвенције, као средству државног учешћа у расходима локалних једияица. Ове субвенције министар финансија повремено пружа за најуже одређену сврху, на пример, субвенције за обнову извесних градова пострада лих у рату. Централних ресори одбијају понекад предлоге локалних јединжца, уколико сматрају да нису у складу са прописима. У слови за додељивање су да je захтев оправдан, да веће успешно руководи локалним службама и да je одговарајући владин ресор консултован о хтредлогу. б) Процентуалне субвенције. Те субвенције су процент утрошка локалне самоуправе за извесне службе који je одобрен од владиних ресора, на пример, у здравственој служби. Проценти су различити у зависности од значаја службе. Просечна величина процента je 50%. в) Субвенцще по јединици. Ове субвенције су сразмерне појединим делатностима које треба предузети. На пример, давање субвенције за сваку подигнуту кућу, а не за програм изградње кућа. Такође, оне се дају за старачке домове по закону о помоћи од 1948. 3. Остала средства надзора. Централни ресори врше надзор над локалним властима и путем добијања од стране локалних власти планова за развој постојећих или образована нових служби. Овај начин се применив у локалним службама за планирагва, ооцијалног старања, просвете, заштите од пожара и за здравство. Прицремане и подношение планова стимулише локалне власти на брижљиво разматрање питаља извршавања новог задатка. Исто тако, ово омогућава централним ресорима да утичу на спровођење владине политике. Овај поступак омогућава и другим заинтересованим телима да буду упозната са развитком локалних јединица и уопште даје широку могућност контроле.

(27) Ј, S. Harris: op. cit, pp. B—lo.8 —10.