Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

206

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

требало да ствара повољну ситуацију за Комунистичку партију Енглеске да исгицањем стреглљења поступног уздизања самоуправности на трон истинске „локалне владе”, тј. локалне народне „владе”, привуче масе на своју страну и тиме да побољша свој положај у евентуалном партнерству са енглеским лабуристима ако дође до ткзв. мирног пута у социјализам. Међутим, КИЕ je далеко од бројних маса. Све то нам ствара утиоак да je одлучујуће разбијање бирократске централизације односа централних органа државе са њеном локалном самоуправом могуће само у оквиру социјалистичких преображаја. Притом треба суштински разликовати децентрализацију и самоуправност, мада оне имају доста додирних тачака. Тако да ако предвкђамо да ће се услед огромног усложавања друштвеног процеса, на пример концентрација производите због провладава&а аутоматизације, нуклеарне енергије и електронике знатно више централизованости задржати него што се то некад претпостављало не треба да паднемо у песимизам. Уколико и у развијенијем социјализму централни органи буду имали не мала овлашћења, она ипак неће моћи да се мере са улогом основних самоуправних заједница које ће заиста вршити основно регулисање живота и рада. Пресудно je да се посткгне уређење друштва на самоуправном принципу, тако да и централни органи буду израз самоуправности. Такав неопходни самоуправни централизам и децентрализалг се узајамно допуњују. То je joui један доказ неопходности напоредног јачања. Бирократску централизацију односа између органа државне централне власти и органа локалне самоуправе прати отступање епемената демократског јединства власти у корист бирократског јединства власти у локалној самоуправи. Паралелно с тим јачају елементи бирократског јединства на штету елемената поделе власти код централних државних органа, као и бирократизација самих централних претставничких органа. Тај паралелизам указује на узајамну повезаност начела локалне самоуправе и начела државне организације као целине. Поред свега тога енглеска локална самоуправа je више успела да сачува од својих класичних начела него локалне самоуправе осталих земаља енглеског језика. Америчка локална самоуправа, на пример, кроз комисиски облик и City town manager еволуира од облика доста сродним духу енглеске самоуправе у бирократско уређење локалног управлЈаша. Али чак и ове појаве бирократиоане локалне самоуправности англосаксонских земаља по искривљавању начела самоуправности су знатно иза такве бирократске ткзв., локалне самоуправе, неких држава европског континента, као што je напр. Француска која још од Наполеона I, по правилу, брижљиво јача локалну бирократију.

Александар Стојановић