Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

164

АНАЛИ прдгвног ФАКУЛТЕТА

и упутства, Совјети као политичко-извршни органи у вршењу послова из евоје надлежности издају наредбе и управна упутства за извршење закона и других прописа савезних и републичких -органа само када су и уколико су за то изричито овлашћени (чл. 110, ст. 1, Закона о НОО). Поред тога по чл. 8 Закона о државној управи савјети могу да издају одговарајућим органима управе народног одбора смјернице ради одређивања начина рада у извршењу прописа. Органи управе народных одбора у HP Црној Гори у вршеау послова из своје надлежности могу самостално доносити правне акте у облику стручног упутства (инструкције) и објаппвења, а управна упутства и наредбе када су за то овлашћени законом или уредбом (В. чл. 54 и 55 Закона о организацией управе НОО, „(Ж лист HP ЦГ“, бр. 18/59). Питаше надлежности органа управе НОО у доношењу прописа нијс у свим нар. републикама ријешено на истовјетан начин. Тако, у БР Србији органи управе НО овлашћени су да у оквиру свог дјелокруга, донесе наредбе и управна упутства кад су за то овлашћени законом или уредбом, а могу доносити наредбе и у сагласности са председником НО, наравно. уколико прописом који садржи овлашћење није друкчије одређено. Поред тога органи управе могу издавати стручна упутства (ипсчрукције) и давати објашњева (В. чл. 61 и 62 Закона о организации управе у НО, „Сл. гласник HPC“, бр. 29/59). У HP Хрватској органи управе нијесу овлашћени да донесе наредбе, ј едино могу давати упутства за извршење прописа НО ако су тим прописима на то овлашћени, као и могу издавати стручна упутства (инструкције) и давати објашњења (В. чл. 13 и 14 Закона о организациям управе у НО „Сл. лист HPX“, бр. 32/59). С обзиром да ли иза акта стоји санкција или не, све нормативна акте можемо подијелити на правне (одлука, наредба, упутство, а у одређеним случајевима и смјернице) и ванправне (препорука инструкција, објашњење и с лично). 4. Ступање на снагу нормативных аката и начин њиховог објављивања. Одлуке и наредбе НО, као и наредбе савјета и органа управе достављају ее „Сл. листу НРЦГ“ ради објављивања, a њихова упутства објавл>ују се на уобичајени начин у односној . општини, (обично на огласној табли НО). У погледу ступања на снагу прописа НО и његових органа треба истаћи да они према одредбама чл. 91, ст. 2, Закона о НОО и чл. 55 Закона о организациям управе у НОО ступају на снагу даном објављивааа, ако у самом пропису није одређено да ступају на снагу доцније. Наведеним чл. 91 Закона о НОО изричито je одређено да НО својим прописима не могу дати ретроактивно дејство. Међутим, у пракси се дешава да НО својим прописима дају повратно дејство. То се најчешће дешава код доношења прописа о мјесном самодоприносу, прирезу, положајним платама итд. Условљеност ступања на снагу прописа објављивањем у „Сл: листу НРЦГ“ и поред позитивних страна, ипак народним одборима ствара одређене тешкоће, јер „Сл. лист“ не може у сваком конкретном случају задоволшти потребе свих НО и објавити њихове прописе увијек када то њима