Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

МЕБУНАРОДНЕ ФИНАНСИЈЕ СА МЕБУНАРОДНИМ ФИНАНСШСКИМ ПРАВОМ

99

jep за сада нема средстава принуде за одвајање тог сразмерно незнатног износа. Посебан проблем представља и одређивање внсине и уплате разних држава на рачун главнице меВународних финансијских институција, које се могу делимично одредити и у националној валути (нпр. 90°/о за II трупу IDA-e). V. Мећународно фискално (далсбинско) право (заједно са извозним премијама и враћањем дажбина при извозу). А. Мада се у науци највише говори о међународном пореском праву, овај je појам преузак, jep треба проучавати и допрпносе и таксе заједно са парафпскалним дажбинама. Због тога je правилннји појам фискалног дажбинског права ( 30 ). Удина под тиме подразумева „систематшапију комплекса меВународних норми које се односе, мада барем посредно, на дажбинску материју”. Као што смо већ рекли, Isayeva дефиниција меВународног финансијског права je преуска, jep заправо садржи само меВународно дажбинско право, те по М. Ханжековићу ( 37 ) „садржи само прописе који се односе на опорезивање домаћих и иноземних физичких и правних особа те на избјегавање двоструког опорезивања”, што je баш садржај меВународног дажбинсхсог права. Ј. Drachovskÿ ( м ) дели меВународно финансијско право на мирнодопско и ратно. Мирнодопско решава а) питања у вези са применом финансијске власти од стране више држава према истом обвезнику (што je заправо исто као према истом пореском предмету), б) финансијско-правно посезање више држава у исти склоп чињеница, в) меВународно регулисање пореза и јавних дажбина те покривагье меВународних расхода. Под а) разматра разлоге подвргавања истог обвезника финансијској власти више држава, које треба спречавати по принципу равномерности и Праведности, те очувања пореског извора ограннчавањем безобзирних аутономних одредаба према домаћим обвезницима и предметима, како не би дошло до пореског бекства, применом начела рецштроцитета према иностранству, те начела меБународне куртоазије према поглаварима државе и њеним представницима. Након тога обраВује конвенционалне и аутономне одредбе у циљу спречавања двоструког опорезивања у области ыепосредних и посредник пореза те такса, меВународне односе према комуналним дажбинама за које „по правилу не постоје спецпјални уговорни прописи - ’ (мада се данас у уговорима појављују често и такве одредбе), те уговорне одредбе које настоје да а) обезбеде у погледу јавних дажбина странцима који бораве на државној територији исти третман као домаћим лицима, б) штите јавни интерес узајамним одобравањем ослобођења (ппр. царински искључци), те в) олакшавају примену финансијских прописа управном унификацијом територија са различитом државном припадношћу. (36) Код Г. Липерха у пит. юьизи иаслов VII одељка: Internationales Abgaberecht,

код M. Удине: Il diritto intemazionale tributario y наслову књиге, Падова 1949. (37) Финанцијско право, његов садржај и мјесто у систему права, Финансије, 1954,

cip. 13. Аутор сам касније ову расправу цнтира као „Међународно финанцијско право”. (38) Mezinârodnl financnictvi Praha 1923, стр. 27—110.