Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

намика финансијског, нарочито пак дажбинског законодавства знатна (мада не у свим земљама у једнакој мери), поготову ако се ово законодавство користи и у разне ванфискалне циљеве. Знача) не су и публикације International Fiscal Association (IFA) и International Bureau of Fiscal Documentation у Амстердаму те Institut International des Finances Publiques y Saarbrückenu. IFA те Институт на својим конгреснма обрађују бројна пнтања међународних финансија и међународног финансијског права, полазећи од финансијскоправних студија проблема појединих држава те настојећи утврдити у закључцима заједничка, често тешко стварана начела. Овде наводимо и радове нашег Института за мећународну политику и привреду. Колгаарација дажбинског права омогућава приступ прилагођавању и хармонизацијн пореских облика и стопа те осталих материјално и формалноправних прописа у разним државама, нарочито у економским интеграцијама (нпр. ОЕДД, БЕЗ), алн олакшава и спречавање двоструког опорезивања. Уједно се омогућује аутономно решавање разних дажбинских питања те склапање билатералних или чак мултилатералних уговора противу двоструког опорезивања, које без подробнијег студија дажбинских система заинтересованих или трећих држава иије могуће: задатак науке јесте да ce посвећује и изради билатералних и мултилатералних уговора између држава које морају водити рачуна и о специфичним условима друге државе, нарочито у периоду наглих промена у привредном животу ( 25 ). ИA. Ј. Ван ден Темнел ( 20 ) види, говорећи о „џунгли" у конвенцијама о спречавагьу двоструког опорезивања, у узорним конвенцијама „почетак међународне доктрине”. Корисне су и студи) е о међународним царинским питањима, олакшане радом Савета за царинску сарадгьу (за)едничка царинска номенклатура, утврЬивагье царинске вредности итд.), ГАТТ-a, Међународне трговинске коморе те UNCTAD-a и његовог Савета. И тштање извозних премија те наплате односно враћања пореза на промет и евентуалних других дажбина из претходних фаза привредног процеса захвално je за компаративну обраду (- 7 ). Компарацију платах баланса олакшава схема Међународног монетарног фонда ко)и објављује према потреби Табеле паритета валута те сваке године и стање девизних прописа. Међународне збирке ових прописа (код нас нпр. од М. Мермоље) су, на жалост, врло променљиве због нестабилности ових прописа, али неопходне за спољнотрговинска предузећа и сл. Y области јавног кредита важна je компарација укупног унутрашњег и спољног дуга поједине државе (али и њених потраживања!), нарочито у односу на национални доходах, и вредност народног богатства, или барем државне имовиые као подлоге или чак залога за да-

(25) Jahresbericht 1966, Internationales Steuerdokumentationsbüro, Amsterdam, који наглашава, елпчно као и друга, готово непремостиве препрекс код студија компаративног финанспјског права.

(26) Beseitigung der Doppelbesteuerung, Amsterdam, 1967. стр. 59. (2t) Les aménagements fiscaux aux frontières, Observateur de I'OCDE, No 30, окгобра, 1967, стр. s—ll.

МЕБУНАРОДНЕ ФИНАНСИЈЕ СА МЕБУНАРОДНИМ ФИНАНСИЈСКИМ ПРАВОМ