Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

402

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

потврди да побољшања представљају извесну корист за добро у целини и за производњу. Суд том приликом одређује примерен рок да би се побољшаве могло извршити. Међутим, када побољшање предложи закупац, одобрење се не може дати, уколико он нема одговарајућу стручну спрему и привредну способност да та побољшања изврши. Исто тако, неће му се дозволити да изврпш побољшања ако није испунио своје уговорне обавезе, или ако трајање закупа не дозвољава закупцу да за једно примерено време ужива повећање приноса које je резултат извршених побол>шан>а. Y случају када je закупац овлашћен да врши побољшања, закуподавцу je оставлена могућност да без одлагагьа у року који одреди судија да изјаву да Be он сам и о свои трошку изврпшти намеравана побољшања. Ако до овога доБе, закуподавац ступа на место закупца у погледу обавеза на поболшање које су утврђене судском одлуком о одобравању побољшања ( 12 ). Y законику je поклоњена посебна пажньа последицама извршених побољшања. Тако je предвиВено да ће закуподавац, који je извршио побољшања, имати право да захтева сразмерно повећање закупшше, које ће бихи у складу са повећањем приноса на земљишту, а при томе ће се водити рачуна и о евентуалном доприносу државе или других јавних установа том побољшању. Закупац који je извршио побољшања има право на накладу оне вредности која остаје по истеку закупа. Ипак законом je предвиВено да ова вредност не може бити већа од једне четвртине укупног износа закупнине рачунате за целокупно трајање закупа ( 13 ). Одредбе италијанског ГраВанског законика које се односе на побол>шања (чл. 1632—1633) не могу се мењати. То су императивне нор,ме и није остављено на воду странкама да ма шта друго предвиде ( 14 ). Ово побољшање представља један посебан интерес за италијанску правку теорнју и праксу. Спорно je да ли ову материју треба регулисати императивним или диспозитивним нормама, а затим, како одредити висину накнаде. Поред тога, постоје разни типови уговора о закупу са побољшањем, који се односе само на одреБене италијанске провинције. На пример. Закон о уговорима са побољшањем, који су у употреби у провинцији Лацио (G. и. од 1. априла 1963, бр. 88) ( 15 ). 5. Закуп земљишта од стране лица које га непосредно обраћује. Y италијанском праву посебна пажња je поклоњена закупу земљишта када се као закупац појављује земљорадник који претежно својим радом или радом ч,\анова своје породице обраБује земл.иште ( I 0). Y овом случају законодавац предвиБа одре Бена олакшања у погледу плаћања закупнине. Тако je за уобичајене случајеве судија овлашћен, с обзиром на природне услове као и привредне могућности закупца, да одреди плаћање закупнине у ратама. Ово ће доћи у обзир ако услед уобичајеног случаја у пољопривред-

(12) Y чл. 1632. италијанског ГраВанског законика врло ce детаљно регулшпе питање поболтана закупленог земљишта.

(13) Види чл. 1633. италијанског ГраВанског законика.

(14) Y чл. 634. италијанског ГраВ. законика под насловом ~Немогућност мењања" утврВена je забрана било какве измене одредаба о побољшању вољом странака. (15) Antonio Carrozza: Rilevi sulla conversione legale in enfiteusi delle colonie miglioratarie, Rivista di Diritto agrario, Nr. I— 2, 1963, p. 212.

(16) Y чл. 1647. ИГЗ даје ce појам закупа од стране непосредног произвоБача.