Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

347

ОДНОС УПРАВНОГ ПРАВА И НАУКЕ О УПРАВИ

средства за извршење одлуке, али једном другом класификацијом. Код сваке одлуке по проф. Сајмону разликују се: фактичке чињенице и вредносне чшьенице. Тако, на пример, кад једна општина гради нови друм, фактичке чшьеннце су: отпорност различитих тнпова друмских покривача, особине ових различитих типова друмова за саобраћај, предрачун трошкова за изградњу друма и др. С друге стране, вредносне чињенице представљале би по овом гледдгшту безбедност аутомобилиста и пешака, допунски порези и др. С тога коначна одлука зависи од оцене вредности ових чигьеница. Професор Сајмон посебну пажњу посвећује још и ефикасности одлуке што по њему значи да je одлука органа ефикаснија ако се њом постиже бол>и резултат коришћењем истих извора или постижу бољи резултати који су ефикаснији. ( 17 ) Ради утврђивања ефикасности одлука управннх организација према проф. Сајмону нужно je извршити нстраживања која ће омогућити да ce утврде „функције производње” управних организација. Да би ce ова истраживања могла извршити, он истине да je нужно да буде одређена вредност или предмет сваке управне делатности; одре Вене управне и вануправне околности које утичу на интензитет вршења одређених управних функција и да буду извршена конкретна истраживања која би оценила колико промене управннх и вануправних околности могу утицати на резултат предузетих мера. ( 18 ). Проф. Сајмон такође посвећује пажњу специјализацији. Познато je да ова специјализација у управи може бити хоризонтална и вертикална. Хоризонтална специјализација je класична специјалнзација с обзиром на потребу по деле рада у оквиру једне радне организације. Вертикална специјализација je подела задатака које имају изврпши и наредбодавни органи. Ова вертикална специјализација по проф. Сајмону je неопходна из три трупе разлога: а) обезбеБује координацију одлука које доносе службеници организације да одлуке појединих службеника не противрече једна другој. Ради обезбеђења ове координације нужна je служба обавештавања у оквиру саме организације; б) омогућује највећу корист од стручности чланова организације јер се у поступку одлучивања пре доношења одлуке консултују сви стручlьаци специјалисти чије je мишљење меродавно за доношење одре Вене одлуке; в) обезбеВује одговорност наредбодавних органа и омогућује политичким органима да оријентишу рад организација и да врше контролу делатности ових организација. ( 1Э ) Професор Сајмон такоВе посвећује пажњу и другим важним управним проблемима који спадају и у облает управнсг права, као што су планирање управне делатности, хијерархијска контрола, иентрализација и децентрализација. ( 20 ) Америчко проучавање јавне управе после другог светског рата вршило je велики утицај и изван САД, али се већ сад појављује тежња да се паука о управи развија и према специфичним условима датог друштвено-

(17) В. Goumay .. . op. cit. стр. 21—22

(18) В. Gournay .. . op. cit. стр. 24—25

(is) В. Gournay . . . .; op. cit. стр. 24—25

(so) В. Gournay . . . .: op. cit. стр. 31