Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

144

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

напр., према Закону о зашхити на раду СР Србије, од лица која раде у и нокрајинским органима управе надлежним за послове инспекције рада захтева да имају одговарајућу високу стручну спрему и иајмање 5 година радног искуства. Послове инспектора рада у ошптини хможе вршитн лице са најмање вишом струйном спремом односно са завршеном школом за заштиту на раду и трогодшшьим радяим нскуством или са високом струнном спремом и двогодиигњим радним искуством на пословима исте стручне спреме. Врсте стручности и друга услови за вршење послова инспектора рада ближе се одре Вују прЬписима о унутрагињој организацпји органа управе надлежних за послове инспекције рада ( 19 ). Сличне одредбе садрже и одговарајући прописи других република. Начела самосталности и стручности органа инспекције рада су, као што смо видели, садржана и у ратификованој конвенцији Међународне организације рада о инспекцији рада у индустрији и трговини. Њиховим уношењем у наше позитивно законедавство, наша земља je и стриктно удовољила преузетим меВународним обавезама. 4. Мећусобни односи органа инспекције рада и њихов однос према другим органима и организацијама. • Органи инспекције рада су организовали као управни органи и осамостаљене јединице у оквиру органа управе надлежних за послове рада, и то на територијалном принципу од федерације до општнне. За њихове међусобне односе важе општи прописи о односима органа управе и прописи законодавства из области заштите на раду. Основни закон о заштити на раду и одговарајући републички прописи на погодан начин обезбеђују јединственост механизма инспекцијских служби и ефикасност у спровоВеньу надзора над применом прописа о заштити на раду. То се постиже њиховим вертикалним повезивањем и односима који одатле проистичу. Тако напр., између осгалог, Савезни инспекторат рада врши надзор над радом републичких органа инспекције рада у гюгледу придржавања савезннх прошгеа о заштити на раду, а у пословима од интереса за целу земљу Савезни инспекторат за рад може републнчким органима инспекције рада издавати обавезне инструкције у погледу вршења инспекцијских послова. Слично je одреБен и однос измеВу републичких инспектората за рад и општинских односно међуопштинских органа гшспекције рада. Тако напр. Инспекторат за рад СР Хрватске надзмре рад општинских органа инспекције рада, пружа им стручну помоћ, стара се о организацији и струнном образовању инспектора рада у Републици, решава у другом степену о жалбама против решења општинских органа инспекције рада, а може им давати и обавезне ннструкције за обављање инспекцијских послова ( 20 ). Y вршеььу својих зада гака органи ипспекције рада су одговорни надлежним политичким и извршно-политичким органима власти федерације, покрајине и општине, а за

(19) Види чл. 39. Закона о занггитн на раду СР Србије.

(20) Види чл. 8. и 9. Закона о организации! и надлежности ограна инспекције рада С Р Хрватске.