Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

145

ПРИЛОЗИ

законитосх рада су исховремено одговорни и самосталним органима управе у чијем се сасхаву налазе ( 21 ). Орхани инспехсције рада у свом раду capaßyjy са другим инспехсцијским службама и органима, чија je делахност повезана са зашхихом на раду, а нарочито с органима санитарке инспекције у погледу мера за спречавахье обољења у вези са радом; са органима унухрашњих послова у погледу придржавахьа прописа о прохивпожархшм мерама, о експлозивним средствима и при нзвиђању и утврђххвању узрока повреда на раду, хсао и са органима рударске инспекхцхје и другим хехничким инспехсцијама. у погледу придржавахьа прописа којима се одре Вују зашхитне мере хехничког карактера. Органи рударске инспекције су дужни подносихи периодичне и годишње извешхаје о схахьу и проблемима зашхихе на раду републичном органу управе надлежном за послове рада, а савезном органу управе надлежном за послове рада извештаје о схахьу и проблемима зашхихе на раду, у пословима од интереса за делу земљу. Републхгчким прописима се одређује начхш сарадхье органа инспехсције рада и органа рударске инспекције у вршехьу надзора над придржавахьем прописа о захптити на раду и нормативима зашхихе на раду у рударству. Ако орган инспехсције рада приликом вршехьа надзора утврди повреду прописа из надлежности другог инспехсцијског органа, дужан je о томе одмах известити надлежни орган те ххнспекције. Код утврйене повреде прописа који делимично спадају у надлежност другог инспехсдијског органа, орган инспехсдије рада ће донети решехье по претходно прибавл>еној сагласности надлежног органа те инспехсхдије ( 22 ). Укратхсо, међусобни односи органа гхнспекције рада и хьихови односи са другим органима и организаций ама се заснивају на правима и дужностима утврђеним Уставом, Основним законом о заштити на раду, одговарајућим републичким законима, законима о организацији управе и другим прописима донетим на основу закона, хсао и на узајамној сарадњи, размени искустава, стручној и друтој помоЙи итд. 5. Овлашћења инспекциј е рада и поступак. Органи инспехсције рада су дужни извршити преглед најмање једанпут годишхье у свим прххвредним организацијама у охсвиру своје надлежности, а у осталим организацијама према потреби. Отуда je инспектор рада овлашћен да у свако доба за време рада може ући у организацију без претходног јављања. Одмах по уласку у организацију инспектор je дужан известити одговорно лице о свом присуству. Овде je термин „организација” употребљен хсао сводни појам за све оне институпије у којима се запошљавају лица на раду тј, за радне и друге органкзације, органе државне управе и друге органе хсао я за приватне послодавце. Прилшсом вршехьа надзора инспектор рада утврВује да ли je организација у свим случајевима применила прохшсане мере и нормативе за-

(21) /Ь. Пур и ћ, ОвлашНаьа ииспекције рада и обавезе организација по ОЗЗР, Прилредно-правни приручник, бр. 4/69, стр. 22 и др.

(22) Види чл. 101—104. Основног закона о заштити на раду и одгозарајуће одредбе републишеих закона.