Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

146

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

шхите, као и да ли je обезбедила обавезно испитивање хемијских и биолопжих штетности и микро Климе, као и одреБених оруВа за рад и уре Ваја са гледишта безбедности лица која са хьима раде или долазе у доднр при раду (парни котлови, дизалице и др.). Он je исто тако дужан утврдити да ли су испуњени услови прописани Основним законом о зашхихи на раду, а по којима су организагрхје, пројектанти односно инвеститори граВсвинских објеката намењених за радне просторије, пројектанти и извоВачи технолошког процеса, као и произвоВачи односно увозници оруВа и друге опреме за рад, средства личне заштите на раду и Личне заштитне опреме, дужни при пројектовању и конструисању, односно лоцирању и извоВехьу радова, као и при производхьи, односно увозу оруВа за рад и средстава и опреме личне заштите на раду, ггрименити односно обезбедити прописано мере и нормативе заштите на раду. Организација je дужна одмах известит првостепени орган надзора над придржавагьем прописа о заштити на раду о сваком смртном случају. колективној несрећи, тежој повреди на раду и удесу и о свакој друтој појави ко ja би могла да угрози живот лица на раду. На основу тог извештаја инспкетор рада je дужан испитати станье на лицу места, а ради предузимахьа мера за отклањање узрока из којих су резултирали дога Баји односно појаве о којима je извештен орган инспскције рада. Приликом вршења прегледа односно обиласка организације шш гфиватног послодавца, гшспектор рада je овлашћен, по самој изреци чл. 107. Основног закона о заштити на раду, да може прегледати сва радилишта, просторије, уређаје, радна места и исправе, прикупљати обавештења и, по потреби, саслушавати лица на раду, као и предузимаги друге радње потребив за одену о томе како се примењују прописи о заштити на раду. Ако гшспектор рада, приликом вршења прегледа, утврди да су повреВени прописи о заштити на раду, он je овлашћен издати решење о отклахьагьу уочених недостатака односно неправилности и одредити рок у коме се они имају отклонити. Ако су лица на раду непосредно угрожена, он може наредити и спровоВење мера које нису прогагсане. Ако организација не изврши нареВење после опомене због неизвршења издатог решења, инспектор рада може забранити рад на радним местима на која се решехье односи. Забрану рада на радном месту инспектор може изрећи и кад утврди постојање непосредне опасности којом се угрожава здравље радника, а мора je изрећи кад утврди постојање непосредне опасности по живот лица на раду. Изречена забрана траје док се утврБени недостаци односно неправилности не отклоне. Ако се забрана рада односи на целу радну организацију односно радну јединииу, инспектор рада je дужан одмах известит скугаптину опшгине на чијем подручју je седиште радне организације односне ј единице. Као што je напред речено једно од начела нашег позитхгвхю-правног система надзора јесте иачело стручности лица која тај надзор врше. Y складу с тим началом су законима и другим прописима одређени степей и врста стручности коју, уз друге услове, морају имати инспектори рада. Но, и поред тога je внше нею јасно да инспектор рада не може бити струч-