Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

78

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

оких овлашћења ко je врпш стално, тако и за овлашћења ко je врши за време интервала између заседања Велике народне скупштине. Сва ова овлашћења се односе на опште управљање друштвеним животом. Што се тиче сталних овлашћења Државног савета она су предвиВена у члану 63. Устава, према коме Државни савет 1) утврђује датум избора за Велику народ!гу скупштину и за народна већа; 2) именује и опозива руководиоце централних органа државне управе који нису саставни део јМинистарског савета; 3) одређује чннове у војсци; додељује чинове генерала, адмирала и маршала; 4) установљава и додељује одликовања и почасна звања, одобрава ношење одликовања која су добијена од страних држава; 5) додељује помиловања; 6) одобрава ступање у држављансгво; потврђује палуштање држављанства и одузима рудгунско државл>анство; 7) одобрава право уточишта; 8) ратификује и отказује све оне међународне уговоре који нису у надлежности Велике народне скупштине; 9) утврђује ранг дипломатских мисија, акредитује и опозива дипломатске представнике Социјалистичке Републшсе Румуније; 10) прима акредитивна и опозивна писма дипломатских прсдставника страних држава. Овлашћења која државни Савет врши за време интервала између заседања Велике народне скупштине су набројана у члану 64. и то су у већини случајева она овлашћења која врши Велика народна скупштина за креме заседања. Не треба заборавити да поред свега тога Државни савет не може да мегьа Устав. С друге стране, постојс овлашћења која Државни савет може да извршује само у оним случајевима када Велика народна скушптина не може да одржава састаике због изузетних прилика. Тако, на пример, само у таквим случајевима Државни савет може да донесе државни план народне привреде и државни буџет, такође само у тим условима он може да именује и смењује у целости Министарски сатет и Врховни суд и Врховпог јавног тужиоца. Исто тако, само у случају хитности, што значи у случајевима када Велика народна скупштина не може да одржава састанке због изузетних прилика Државни савет може да објави мобилизацију, стање приправности или ратно стање. Што се тиче осталих овлашћења која за време заседања вриш Велика народна скупштина, Државни савет их може обављати у интервалима између заседања без икаквих услова. Тако се дешава када je у питању постављање или опозивање чланова Министарског савета ut singuli, постављање или смењивање чланова Врховпог суда, такође ut singuli, тумачење закона, амнестија, контрола рада Мншгстарског савета и других централних органа државне управе, Врховпог суда и Врховпог јавног тужилаштва, као и органа народних већа. Треба напоменути да Државни савет нма такође право да одрећује норме у свим областима које регулишу закони, изузев у погледу уставног уређења и буџета као и у погледу плана, у којим случајевима улазе у обзир горе поменута ограничења.