Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

ОБАВЕЗНО ОСИГУРАЊЕ ОД ОДГОВОРНОСТИ СА СТРАНИМ ЕЛЕМЕНТОМ У ДРУМСКОМ САОБРАЋАЈУ

После другог светског рата у многим земљама, a последњих година и у нашој земљи, нагло се увећао друмски саобраћај. Ову појаву, нажалост, прати и порасг штета из саобраћајних удеса С 1 ). Y циљу уклањања или ублажавања ових негативних последица, у свим земљама ко je je захвати© саобраћајни „бум" предузет je читав низ мера. Обезбеђују се јавни гтутеви, повећава сигурност возила, на нравном плану пооштравају санкције и контрола у јавном саобраћају и доносе прописи о осигураљу возила. Посебан значај имају прописи о обавезном осигурању путничких возила од одговорности за штету ко ja се нанесе трећим лицима. Y најновије време често се поставл>а хштање примене ових прописа на саобраћајне деликте које изврше странци на домаћој територији или домаћи државлзани у иностранству. Како не постоје посебне колизионе норме којима би се ова материја регулисала, потребно je испитати каква решеньа изналази пракса и на који начин се могу попунити правке празнине у смислу оиштих принципа међународног приватног права ( 2 ). Овим проблемой бавила се и Европска Економска Комисија и већ 1949. године Поткомитет за друмски саобраћај ECOSOC-a упутио je препоруку владама европских држава, којом се предлаже усвајање тзв. система „зелене карте" у обавезном осигурању од одговорности са страним елементом у друмском саобраћају ( 3 ). Овај систем полази од претпоставке да се у свакој земљи, ко ja га прихвати, образује удружење осигуравајућих друштава, које ће према иностранству заступати сва домаћа друштва. Сваком осигуранику који својим возилом одлази у иностранство, члан удружења издаје сертификат „зелену карту" (према којој je и цео систем добио своје име), којим се доказује да je го лице покривено осигурањем од одговорности. Систем „зелене карте” je правно оформљен после 1952. године, када je Поткомисија за друмски саобраћај саставила

(1) Према подацима Јутословенске заједнице осигурања годишње повећање износа исплата штете (каско и оспгурање од одговорности) за последнее три године креће се око милион нових динара. Наиме, у 1966. je исплаћеио 2,11 милиона, у 1967 3,45 милиона, а у 1968. 4,36 милиона н. динара.

(2) Према Статистичком годишљаку Југославије (1968. година, стр. 204) у 1958. години ушло je у Југославију 246.278 страних пугничких аутомобила, а у 1967. години преко 10 милиона страних возила.

(з) В. A. Basson, »Revue générale des assurances terrestres, 2/68, p. 154.